پذیرایی اشرف غنی از حکمتیار در ارگ ریاست جمهوری

ارگ ریاست جمهوری افغانستان عصر امروز پنجشنبه (۱۴ ثور) شاهد پذیرایی از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی بود و این مراسم با حضور رئیس جمهور، رئیس اجرایی، سران جهادی، اعضای کابینه و مجلس نمایندگان برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نخست رئیس جمهورغنی حضور گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان را در ارگ خوش‌آمدید عرض کرد و ابراز خرسندی نمود که در مجلس خجستۀ صلح و اخوت حضور به‌هم رسانیده اند.

وی گفت: هفته گذشته ما در ارگ روی گلیم غم نشسته بودیم، زیرا برای شهدای قول‌اردوی ۲۰۹ شاهین فاتحه داشتیم، اما امروز در مجلسی حضور داریم که مردم و دوستان افغانستان نسبت به آن ابرازخوش‌حالی نموده و دشمنان افغانستان اندوه‌گین می‌باشند.

او افزود ما به ملت بزرگ افغانستان تعهد سپرده‌ بودیم، که زمینۀ تحقق صلح را فراهم می‌کنیم. امروز گام بسیار بزرگی در این راستا برداشته شده و این راه را تا تحقق صلح کامل در کشور ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور می گوید زمانی‌که حکومت و حزب اسلامی، گفت‌وگوهای صلح را آغاز کردند، کسانی‌که به کامیابی این گفت‌وگوها باور داشتند، شمار شان به مراتب کم‌تر از کسانی بود که آن تلاش‌ها را ناکام می‌پنداشتند. حتی چند ماه قبل، روزی‌که درهمین‌جا در سلام‌خانه، توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی امضا می‌شد، کسانی بودند که تحقق آن را دشوار دانسته و در به ثمررسیدن آن تردید نشان می‌دادند.

او در ادامه گفت امروز به همه‌گان آشکار شده‌است که هر گاه ارادۀ صلح و اخلاص برای وطن در هر دو طرف وجود داشته‌باشد، پایان‌دادن به خصومت‌ها و خاتمه‌بخشیدن به نزاع‌ها، آرزوی دست‌یافتنی و تحقق‌پذیر می‌تواند باشد.

اشرف غنی گفت: خواست مردم ما صلح و آبادانی کشور است، نسل جدید کشور انتظار دارد که رهبران سیاسی شان تهداب یک صلح پایدار را بنا نهاده و برای تحقق آن با فرهنگ مدارا و هم‌پذیری گام‌های عملی بردارند.

او گفت برای به ثمررساندن مذاکرات حکومت و حزب اسلامی طی ماه‌های اخیر در قالب گفت‌وگوهای سازندۀ صلح بین‌لافغانی ثابت نمودند که ارادۀ قوی برای تحقق آرزوهای مردم افغانستان دارند.

وی افزود مهم‌تر از همه که حدود و بنیاد این توافق‌نامه را ارزش های ملی، اسلامی و خاصتاً قانون اساسی کشور که همه ی این ارزش ها را به شمول تعهدات بین المللی ما را در خود جا داده است، تعین نموده و ساخته است.

آقای غنی می گوید که حکومت و حزب اسلامی با رویکرد صلح بین‌لافغانی ثابت نمودند که افغان‌ها می‌توانند در داخل و پایتخت کشور با روحیۀ مدارا و تحمل‌پذیری، به صلح دست یافته و فرهنگ گفت‌وگو را بر فرهنگ جنگ و خشونت ترجیح داده و به موفقیت برسانند.

وی تاکید کرد، من اطمینان دارم که به برکت تحمل، حوصله مندی و وفاداری به منافع علیای ملی، همه مواد توافقنامه با حزب اسلامی در پرتو شرایط کشور و در چارچوب منافع علیای مملکت و قانون اساسی، یکایک به تحقق خواهد رسید.

رئیس جمهور گفت، افغانستان خانه مشترک همه مردم این کشور است، آباد ساختن این خانه، و زدودن آثار جنگ و مصیبت از دامان آن، وظیفه مشترک همه ماست و گردهمایی امروز ما یک‌بار دیگر ثابت می‌کند که افغانستان برای رسیدن به صلح تعهد قوی و اراده استوار دارد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

از آن مهم‌تر این‌که ملت مسلمان ما تشنۀ صلح و آرزومند خاتمه‌دادن به جنگ و خصومت است و از هرگونه جنگ‌افروزی و شرارت‌طلبی نفرت دارد. مردم ما می‌خواهند که سیاست جای‌گزین جنگ باشد و جهت تحقق این امر لازم است که برای‌برآوردن خواسته‌های خود از وسایل مشروع و قانون‌مند و متناسب با واقعیت‌های امروز افغانستان استفاده کنیم.

آقای غنی در ادامه افزود احترام به آزادی بیان، به تفاوت دیدگاه‌ها و تحمل‌پذیری از شرایط لازم برای فضای سیاسی نظام‌مند و قانون‌مند است. گفتمان ما باید منجر به اعتماد شود نه باعث تقابل. از طرف دیگر دست‌رسی به اقتدار از راه انتخابات مهم‌ترین اصل زنده‌گی سیاسی کنونی ماست.

او گفت، من به عنوان رییس‌جمهور تعهد می‌کنم که انتخابات شفاف در کشور برگزار شود و زمینه برای برگزاری انتخابات شفاف از طریق نظارت دوام‌دار جامعه مدنی، مردم و مطبوعات کشور احزاب سیاسی فراهم خواهد شد. برای شفافیت انتخابات به شمول حکمتیار صاحب نظریات سایر شخصیت ها و فعالین سیاسی و مدنی کشور را خواهانم.

وی تاکید کرد هدف نهایی ما واضح است. ما در راه نامعلوم و بی هدف گام برنداشته‌ایم. ما خواستار تامین صلح در چارچوب ارزش‌های اسلامی، ملی و انسانی که در قانون اساسی ما به وضاحت بیان شده، هستیم.

او افزود ما برای صلح حاضریم هر آن قیمتی را بپردازیم که ملت ما حاضر به پرداختن آن است. حدود و شرایط صلح ما را، ملت ما تعیین می‌کند و می‌دانیم صلح به قیمتی که برای ملت قابل قبول نباشد و در مغایرت به قانون اساسی ما باشد، پایدار نخواهد بود و بلکه منجر به آغاز یک جنگ دیگر خدا نکرده خواهد شد.

آقای غنی می گوید تروریستی که افغانستان برای آنها وسیله و تختۀ خیز محسوب می‌شود و هیچ نوع دلسبتگی و تعهد نسبت به این کشور و مردم ندارند، جنگ را بالای افغانستان تحمیل کرده‌اند و دشمن این خاک می‌باشند. گروه‌های که بنا برعللی ناراضی‌اند و خود را از افغانستان و افغان می‌دانند، می‌توانند مورد مذاکره باشند.

غنی در ادامه گفت: من بالای طالبان صدا می‌کنم که آیا ظرفیتی مانند آقای حکمتیار را دارید که با مردم و دولت افغانستان برای صلح بحث و مذاکره کنید؟ اصلا رهبر شما کیست؟ و کجاست؟ به غیر از جنگ، ویرانی، قتل و کشتار برای این ملت و این کشور چه برنامۀ دارید؟ تالیفات دارید؟ کتابی نوشته‌اید؟ اگر واقعا رهبری دارید و برای خیر و سعادت این کشور نیت، قضاوت و اراده دارید، برای مردم و حکومت نشان دهید و جنگ را پایان دهید و به ندای جناب حکمتیار صاحب پاسخ بدهید.

وی گفت: همه مراکز معتبر فتوا و همه مراجع دینی جهان اسلام، جنگ را در افغانستان حرام می‌دانند و بر همین اساس، ملت، دولت و علمای بزرگ افغانستان آماده‌گی دارند تا در هر نقطۀ جهان از این داعیۀ برحق خود دفاع کرده و با کسانی‌که خلاف این می‌اندیشند و گمان می‌کنند که توجیهی برای مشروعیت جنگ شان در افغانستان وجود دارد، به مباحثه و گفت‌وگو بپردازند، اگر طرف مقابل توانایی ورود به مباحث علمی را داشته‌باشد.

رئیس جمهور یادآور شد که ما می‌دانیم که آنان توانایی مناظره با علمای ما و شخصیت های محترم بزرگ جهادی ما را ندارند و از روبروشدن با علما می‌گریزند، زیرا استدلال شان ضعیف و ادعای شان به مانند خانۀ عنکبوت و لرزان است. به فرموده قرآن مجید، سست‌ترین خانه‌ها، خانه‌های عنکبوت اند.

گفتنی است که دراین مراسم گلبدین حکمتیار، رئیس اجرایی، کریم خلیلی، سیاف، قانونی، روسای مجلسین و حامدکرزی نیز سخنرانی کردندو

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *