پایتخت ایران عوض می شود

حسین علی امیری قائم مقام وزیر داخله ایران، طرح ساماندهی و انتقال پایتخت اداری و سیاسی از تهران را که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، به دلیل داشتن بار مالی، مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی اعلام کرد.

حسین علی امیری در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایران ایرنا افزود: طرح انتقال پایتخت در ادوار مختلف تحت عناوینی همچون انتقال پایتخت، سبک سازی تهران و طرح تعادل بخشی کشور مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه در ضرورت خروج از وضعیت فعلی شکی نیست و مجلس شورای اسلامی و دولت در این موضوع متفق القول هستند، اظهار داشت: دلیل مخالفت دولت با این طرح این است که به مطالعات جامع و کاربردی با رویکردی همه جانبه و اجرایی توجه نشده است .

سخنگوی وزارت داخله ایران گفت: همچنین در طرح ساماندهی و انتقال پایتخت اداری و سیاسی از تهران به اسناد راهبردی بالادست از جمله سیاست های ابلاغی آیت الله خامنه ای، آمایش سرزمین و نظرات کارشناسی توجه نشده است.

امیری با تاکید بر اینکه انتقال پایتخت نیاز به هماهنگی کامل دارد و عزم ملی را می طلبد، تصریح کرد: مردم در بحث انتقال پایتخت ذینفع های اصلی هستند لذا توجیه مردم و جلب همراهی آنها یکی از مهمترین پیش نیازهای این امر مهم از نظر ما محسوب می شود .

در این طرح که کلیات آن با ۱۱۰ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر به تصویب رسید، شورایی متشکل از رییس‌جمهور یا معاون اول و برخی وزرا پیش‌بینی شده که این شورا موظف است حداکثر ظرف دو سال مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری را انتخاب کند.

با تصویب کلیات، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد تا پس از بررسی مجدد این کمیسیون، جزئیات آن در صحن علنی مجلس مطرح شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *