پاکستان پیشنهاد کرد؛ افغانستان چند ولایت را به طالبان واگذار کند

ارشاد احمدی معین وزارت خارجه افغانستان به خبرگزاری رویترزگفته است که پاکستان به سفیر افغانستان در اسلام آباد پیشنهاد کرده است که برای پیشبرد پروسه صلح چند ولایت افغانستان را به طالبان واگذار کند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه به نقل از رویترز، معین وزارت امور خارجه گفته است که  مشاور امنیت ملی پاکستان «سرتاج عزیز» روز جمعه از «عمر داود زی» سفیر افغانستان در پاکستان خواسته است تا حکومت کابل در جریان پروسه صلح چند ولایت افغانستان را به طالبان واگذار کند.

به گفته ارشاد احمدی، در این دیدار سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان به سفیر افغانستان در اسلام آباد همچنان پشنهاد ایجاد یک نظام فدرالی را در افغانستان کرده است.

با این حال معین وزارت خارجه افغانستان گفته که پاکستان با اینگونه تلاش ها می خواهد چیزی را به دست آورد که با استفاده از طالبان در میدان جنگ به دست آورده نتوانست.

با روی کارشدن حکومت ملکی پاکستان به رهبری صدراعظم نواز شریف، کابل ابراز امیدواری کرد که اسلام آباد در پروسهء صلح افغانستان نقش مثبت بازی کند.

اما ارشاد احمدی به رویترز گفته است، حالا کابل پی برده که حکومت ملکی پاکستان نیز مانند اردو و ادارهء استخبارات این کشور، در برابر افغانستان سیاست دوگانه اختیار کرده است.

در همین وزارت خارجهء پاکستان اعلام کرده است که مشاور امنیت ملی این کشور چنین پیشنهادی را به سفیر افغانستان نکرده است.

عزیز چهودری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به رویترز گفته است، سفیر افغانستان و مشاور امنیت ملی پاکستان یک دیدار تشریفاتی داشتند و درباره روابط  دو کشور صحبت کردند.

برخورد پاکستان با مسایل مربوط به پروسه صلح افغانستان، سبب شد تا رئیس جمهور حامد کرزی نیز بعضی رازهای پشت پرده سیاسی را افشا سازد.

کرزی در یک کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم بریتانیا روز شنبه در کابل گفت، پاکستان در تلاش ایجاد یک نظام ملک الطوایفی در افغانستان است.

وی گفت افغانها سپردن یک یا چند ولایت افغانستان به طالبان را، تجاوزی بالای خاک خود می پندارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *