پاکستان در قتل ذکی عبده، دخیل است؟

خبرگزاری خاورمیانه

قتل، ترور و کشتار متاسفانه به یکی از خبرهای روزانه در افغانستان تبدیل شده و مردم کشور هر روز شاهد اینگونه خبرها هستند.

اینکه این رویدادها در کشور رخ می دهد، تاسف بار است و در هر بار آن، شماری از جوانان، پسران و دختران برجسته، لایق و کاربلد را با هزار امید از بین می برد؛ اما اینکه به این روند پایان داده نمی شود و راهکار اساسی برای آن در نظر گرفته نمی شود، خود تاسفی بیشتر دارد.

به دنبال همین قتل و ترورها، روز گذشته یک دیپلومات جوان کشور در کنسولگری افغانستان در شهر کراچی پاکستان در نتیجه شلیک گلوله از بین رفت.

محمد ذکی عبده، سکرتر سوم کنسولگری افغانستان در کراچی و برادر محمد عبده، نماینده مردم بلخ در مجلس نماینده گان توسط یک محافظ این ارگان در سالون وردوی کنسولگری به قتل رسید.

نکات ابتدایی که از سوی عمرزاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام آباد بیان شده، خصومت های شخصی عامل اصلی این رویداد دانسته شده است؛ اما هیچ معلومات دیگر داده نشده است.

در شرایطی که هیچ یک از سخنگویان وزارت امور خارجه در داخل افغانستان نیستند تا جزئیات بیشتر این موضوع گرفته شود؛ صلاح الدین ربانی، سرپرست این وزارت در صفحه فیس بوک خود نگاشته که در جریان حادثه ناگوار تیراندازی توسط یکی از محافظین جنرال کنسولگری افغانستان مقیم شهر کراچی پاکستان، محمد ذکی عبدُه سکرتر سوم آن ارگان، به شهادت رسید.

به گفته ربانی، وزارت امور خارجه هیئتی متشکل از دیپلوماتان سفارت افغانستان مقیم اسلام آباد را به شهر کراچی اعزام نموده تا موضوع را در هماهنگی با مقامات پاکستانی تعقیب و پیگیری نمایند.

با این حال، فاروق بشر، آگاه مسایل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که این موضوع نیاز جدی به بررسی های همه جانبه دارد.

بشر اظهار داشت که تنها خصومت های شخصی نمی تواند موضوع قتل ذکی عبده را تحت پوشش قرار دهد و باید به صورت اساسی تحقیق شود که این کار به اساس خصومت شخصی بوده یا اینکه دست پاکستان دخیل است؟

وی اظهار داشت :«خصومت هایی که در ۴۰ سال بین اقوام، اشخاص و سازمان ها در افغانستان به میان آمده، شاید دشمنی های شخصی را بیشتر دامن زده باشد.»

در عین حال، بشر تاکید کرد که باید تحقیق بیشتر شود، چون متهم بازداشت شده است و باید پرسان شود که این رویداد شخصی بوده و یا اینکه دست پاکستان دخیل است؛ که اگر این امر صحت داشته باشد، روابط دو کشور را سخت تحت تاثیر قرار می دهد.

به عقیده این آگاه امور سیاسی، قتل یک دیپلومات در کشور خارجی در حقیقت هدف قرار دادن رئیس جمهور آن کشور است و به همین دلیل باید حکومت افغانستان یکجا با حکومت پاکستان این قضیه را تحت تحقیق و بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به قتل سفیر روسیه در ترکیه گفت که در آن رویداد مشخص شد که دست داعش دخیل بوده و در قتل دیپلومات افغانستان نیز باید تحقیقات همه جانبه نه تنها از سوی پاکستان بلکه از سوی حکومت افغانستان انجام شود که مشخص گردد طالبان مسلح یا شبکه حقانی و یا هم پاکستان در آن دخیل بوده اند.

به هر حال، رسیده گی به این موضوع می تواند بسیاری از مواردی را مشخص کند و به این سوالها که ذکی عبده با یک محافظ چه خصومت شخصی می تواند داشته باشد؟ ذکی عبده در مدت کمتر از شش ماه چطور با یک محافظ خصومت شخصی پیدا کرده است؟ و اینکه چه کسانی در پشت این قضیه پنهان شده اند؟

جواب به این سوالات از سوی هیئت افغانستان، می تواند خیلی از گمانه زنی ها را مشخص بسازد؛ چون این قتل در کشوری رخداد که همیشه از سوی حکومت افغانستان متهم به حمایت از گروه های مخالف دولت به ویژه طالبان مسلح است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *