”پاکستان حق ندارد پناهجویان افغان را از ایالت خیبرپختونخوا اخراج کند“

رهبر حزب عوامی ملی پختونخوا پاکستان اعلام کرد دولت مرکزی این حق را ندارد که اقدام به اخراج پناهجویان افغان از این ولایت کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از «تاند»، «محمودخان اچکزی» رهبر حزب عوامی ملی پختونخوا با انتقاد از روند اخراج پناهجویان افغان در پاکستان اظهار داشت که ایالت خیبرپختونخوا متعلق به خاک پشتوزبان‌ها است و دولت مرکزی حق اخراج افغان ها را از این ایالت ندارد.

وی افزود: مردم افغانستان می‌توانند بدون هیچ نگرانی در این ایالت زندگی کنند و کسی اجازه درخواست مدارک اقامتی از آنها را نیز ندارد.

این نماینده پارلمان پاکستان از پناهجویان افغان در این کشور خواست تا از سایر ایالت‌های این کشور به خیبرپختونخوا بیایند زیرا این منطقه متعلق به مردم افغانستان است.

اچکزی گفت: اسلام‌آباد و کابل باید مشکل تردد مردم در گذرگاه مرزی تورخم را حل کنند در غیر این صورت ما برای حل این موضوع به چین و آمریکا مراجعه خواهیم کرد.

این در حالی است که پس از ساخت حصار مرزی در خط دیورند و اعمال مدیریت مرزی از سوی پاکستان اقوام ساکن در این مناطق حق ندارند بدون ویزا از گذرگاه مرزی تورخم عبور کنند.

از سوی دیگر، پولیس پاکستان در ایالت «پنجاب»  این کشور بیش از یک هزار پناهجویان افغان را بازداشت کرده است.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که پولیس این کشور حدود ۹۳۵ پناهجوی افغان را در مناطق «ملتان»، «بهاولپور»، «گوجرانوالا»، «فیصل‌آباد» و «راولپندی» به جرم اقامت غیرقانونی بازداشت کرده است. همچنین ۱۳۷ نفر از پناهجویان افغان در ایالت «خیبرپختونخوا» نیز از سوی پولیس بازداشت شده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *