پاکستان برای بیرون رفت از انزوای سیاسی، افغانستان را زیر فشار قرار می‌ دهد

کارشناسان امور سیاسی می ‎گویند؛ بسته شدن مرز میان افغانستان و پاکستان از سوی پاکستان و موشک‌ پراگنی ‎های این کشور در بخش شرقی افغانستان و اتهام‎ های اسلام آباد علیه کابل، اقداماتی است که می‎ خواهد خود را از انزوای سیاسی بیرون بکشد.

اما در افغانستان واکنش ‎ها نسبت به اقدام پاکستان که افغانستان را متهم به‎ بی ‌تفاوتی در مورد پناه ‎گاهای شورشیان ضد پاکستان کرده بود و سایر اقدامات آن کشور بسیار تند بوده و هم‎ چنان ادامه دارد.

رئیس جمهوری، ریاست اجرائیه، بیشتر احزاب سیاسی، فعالان مدنی و سیاسی، شهروندان در نقاط مختلف کشور و حتی در تازه‌ ترین مورد شورای حراست و ثبات، اقدامات اخیر پاکستان را تخلفات صریح و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان خوانده و آن ‎را محکوم کرده اند.

فیصل کریمی استاد دانشگاه هرات به خبرگزاری خاورمیانه می گوید :«پس از سیاست‎ های یک سال اخیر حکومت وحدت ملی و انتقادات از پاکستان در محافل بین المللی و ملی و روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید امریکا که موضع سختگیرانه علیه پاکستان دارد، این کشور به نحوی در انزوای سیاسی قرار گرفته و جایگاهش در منطقه متزلزل شده است.»

به گفته وی، حالا پاکستان از ابزارهای گوناگون استفاده میکند تا بالای حکومت افغانستان فشار وارد نماید و خود را از انزوا بیرون کند، یکی از راه ‌هایی که پاکستان در نظر گرفته، پادرمیانی روسیه برای صلح با طالبان مسلح است که چندین نشست را بدون حضور افغانستان انجام داده اند و می ‌خواهد حکومت افغانستان را زیر فشار قرار دهد.

بسته شدن مرز میان دو کشور از سوی پاکستان، یکی دیگر از کانال ‎هایی است که از لحاظ اقتصادی گلوی افغانستان را تحت فشار قرار می‎ دهد، از سوی دیگر پاکستان از رابط دوستی و نیک هند و افغانستان به شدت نگران است، به همین لحاظ مرز تورخم را هر از گاهی مسدود می ‎کند تا اینکه حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهد.

به گفته کریمی، بازیگران سیاسی افغانستان نیز در این حالت باید بصورت استراتژیک و دیپلوماتیک در چنین حالت پر تنش، در قبال پاکستان موضع‎ گیری نماید، چون افغانستان از لحاظ اقتصادی وابسته است و بسته شدن مرز میان دو کشور به نفع دولت و ملت افغانستان نیست.

در عین حال، داود عرفان استاد علوم سیاسی دانشگاه هرات می‌ گوید :«بسته شدن مرز میان دو کشور توسط پاکستان، مسائل داخلی پاکستان از جمله انفجارهای اخیر و متهم ساختن افغانستان و موشک پراگنی ‌ها به سمت افغانستان، همه‌ اش دسیسه آی-اس-آی است که به نحوی می‌ خواهد افکار عمومی، جامعه جهانی و حکومت دونالد ترامپ را منحرف بسازد و وانمود نماید که پاکستان قربانی تروریزم است و افغانستان حامی آن است.»

به گفته وی، حملات اخیر تروریستی در پاکستان، محصول پرورش آی-اس-آی است که حالا کم ‌کم از کنترول آن خارج می‎ شود و به خود پاکستان هم حمله می ‎نماید.

عرفان افزود که نبود استراتژی بلندمدت و سیاست‎ های مبتنی بر احساسات و بدون در نظرداشتن منافع ملی از جمله ضعف‎ های دولت افغانستان است که در مقابل پاکستان همواره بر این اساس واکنش نشان داده است.

با این حال، دولت پاکستان؛ افغانستان را متهم کرده است جنگجویانی که علیه پاکستان می‌ جنگند، در این کشور پناه داده است، اما افغانستان این ادعا را رد کرده و گفته است که خود قربانی اصلی تروریسم است، در حالی که پناه گاه های امن طالبان مسلح و رهبران این گروه، شبکه حقانی و دیگر گروه ‌های مسلح مخالف دولت کابل، در خاک این کشور است.

روح‎الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *