پاکستان از گشایش دفتر طالبان در قطر استقبال کرد

وزارت امور خارجه پاکستان  از گشایش دفتر گروه طالبان افغانستان در قطر و آغاز مذاکرات مستقیم میان این گروه و امریکا با ھدف برقراری صلح و ثبات در افغانستان استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، اعزاز احمد چودری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در اسلام آباد گفت: پاکستان از افتتاح دفتر طالبان در قطر و آغاز مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان افغانستان استقبال می کند زیرا این کشور از دیر وقت تاکنون به تلاش برای دست یابی به یک راهکار رسیدن به صلح و برگزاری مذاکره جھت پایان یافتن جنگ در افغانستان ادامه داده است.

وی تاکید کرد: پاکستان بارھا اعلام کرده که برای برقراری صلح و امنیت در منطقه باید جنگ در افغانستان ھرچه زودتر پایان یابد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با اشاره به نقش سازنده و مثبت این کشور در راستای تشویق و مھم برشمردن حمایت از روند برقراری صلح در افغانستان افزود: اسلام آباد درحال حاضر نیز آماده است تا تسھیلات لازم جھت دسترسی به صلح پایدار در افغانستان با توجه به خواسته ھای مردم و دولت این کشور را ارائه دھد.

اولین دفتر سیاسی گروه طالبان در خارج از افغانستان روز سه شنبه ۲۸ جوزا با حضور مقام ھای دولت قطر و طالبان افغانستان در دوحه پایتخت قطر گشایش یافت.

قطر پیش از این اعلام کرده بود گشایش این دفتر با هدف تسهیل در گفت وگوهای طالبان و سایر طرف های سیاسی افغانستان صورت می گیرد.

مقام های قطری معتقدند باید مذاکرات سیاسی بین طرف های سیاسی افغانستان، پیش از خروج نیروهای امریکایی از این کشورکه قرار است سال آینده (۲۰۱۴ ) آغاز شود ؛ صورت گیرد.

سھیل شاھین سخنگوی طالبان و عضو دفتر سیاسی این گروه در دوحه به تلویزیون الجزیره گفته است: گروھھای مسلح در افغانستان به حملات علیه اھداف امریکایی ھا ادامه می دھند، اما ھمزمان برای پایان دادن جنگ مذاکرات صلح را نیز پیگیری خواھند کرد.

وی افزود: طالبان ھیچ آتش بسی با امریکا و متحدان غربی این کشور انجام نداده و این گروه در مذاکرات به طور ھمزمان به دنبال گزینه ھای سیاسی و نظامی نیز می باشد.

همچنین حامدکرزی رئیس کشورمان با تاکید براینکه هر نوع مذاکرات در باره صلح و ثبات افغانستان باید به رهبری افغانها صورت گیرد.

آقای کرزی در مراسم انتقال مسئولیت های امنیتی در کابل گفت که دولت افغانستان به دلیل حضور شمار از کشور ها ایجاد دفتر سیاسی طالبان را در قطر می پذیرد اما باید آغاز هر گونه مذاکرات به کابل منتقل شود.

با این حال شورای امنیت ملی افغانستان دور چهارم مذاکرات روی پیمان امنیتی با امریکا را در حال تعلیق در آورد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان دلیل این تعلیق را تناقضات و عدم عملکرد های امریکا در قبال صلح و ثبات خوانده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *