پاکستان از توافق گازی با ایران دست نمی‌کشد

مقام‌های پاکستانی گفته اند این کشور در پیگیری پروژه احداث خطوط لوله انتقال گاز از ایران مصمم است و تحت فشار امریکا از این پروژه دست برنمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سرتاج عزیز، مشاور امور بین‌المللی و امنیت ملی پاکستان روز پنج‌شنبه (۱۰ اسد) در دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با ارائه یک پیام دیپلماتیک غیر رسمی (نان پیپر) به وی بر اهمیت این پروژه برای اسلام آباد تاکید کرد، کری برای یک سفر ۲ روزه به پاکستان سفر کرده بود.

نان پیپر یک توافق پیشنهادی یا پیام دیپلماتیک غیررسمی است که در میان هیات‌های اعزامی دست به دست می‌شود.

عزیز احمد چودهری، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته است که اسلام آباد درباره این پروژه گازی به وزیر امور خارجه امریکا توضیحاتی داده است.

چودهری افزود این پروژه به معنای پرداختن به نیازهای پاکستان به انرژی است و موضع اسلام آباد در این زمینه در قالب یک نان پیپر به امریکا منتقل شد.

وی تاکید کرد هدف از ارائه این نان پیپر به طرف امریکایی این بود که بدون در نظر گرفتن این‌که آیا این پروژه در قالب تحریم‌های امریکا می‌گنجد یا نه دیدگاه پاکستان در این باره بیان شود.

محمود احمدی نژاد و آصف علی زرداری، روسای جمهور ایران و پاکستان در ۱۱ مارچ ۲۰۱۳ به طور رسمی پروژه فاز نهایی احداث خطوط لوله انتقال گاز را افتتاح کردند، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز در این مراسم حضور داشت.

به نظر می‌رسد این خط لوله انتقال گاز با توجه به نیازهای فزاینده پاکستان به انرژی برای این کشور اهمیت زیادی دارد.

طارق پیرزاده، تحلیلگر سیاسی در اسلام آباد در این باره گفته است که، ذخایر گازی پاکستان  در حال کاهش یافتن است و اگر ما چنین خط لوله‌ای را احداث نکنیم به بروز مشکل مهمی برای این کشور می‌انجامد، پاکستان تحت تاثیرات منفی این مسئله قرار می‌گیرد و قادر به پیشرفت نخواهد بود.

دولت نواز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز به این مسئله پرداخته است و پرداختن به مشکلات این کشور در زمینه تامین انرژی را از اولویت‌های مهم دولت خود خوانده است.

امریکا مدت زیادی است پاکستان را تهدید می‌کند که در صورت پیگیری پروژه احداث خطوط گازی، تحریم‌های اقتصادی بر این کشور تحمیل می‌کند اما دولت شریف هیچ برنامه‌ای برای لغو این تصمیم ندارد.

این خط لوله ۲ هزار کیلومتری که پیش بینی می‌شود احداث آن ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد دالر هزینه دربرداشته باشد صادرات روزانه ۲۱.۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از ایران به پاکستان را امکان پذیر می‌کند.

ایران تاکنون بیش از ۹۰۰ کیلومتر از این خط لوله را در خاک جمهوری اسلامی احداث کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *