پانزدهم عقرب، بغلان …

0023پانزدهم عقرب سال ۱۳۸۶، هیئت رسمی و اقتصادی مجلس نماینده گان سفری به ولایت بغلان داشت و قرار بود تا در این سفر از پروژه های اقتصادی ولایت بازدیده شده و مشکلات مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ریاست این هیئت را سید مصطفی کاظمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده گان به دوش داشت.

سید مصطفی کاظمی ساعت ۴:۱۵ روز سه شنبه ۱۵ عقرب سال ۱۳۸۶ در منطقه شرکت قند شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان افغانستان در پی حمله انتحاری بغلان که منجر به کشته شدن ۱۰۰ تن و زخمی شدن ۸۰ تن دیگر گردید، همراه با شش تن دیگر از اعضای پارلمان افغانستان جانش را از دست داد.

کاظمی در سال ۱۳۴۲ در قریۀ لولنج ولسوالی سرخ پارسا ولایت پروان، به دنیا آمد. تحصیلات خود را در ولایت کابل آغاز نمود و تا مقطع لیسانس ادامه داد. با آغاز جهاد پرشکوه مردم مسلمان افغانستان، در سنگر مبارزه و جهاد قرار گرفت و با شجاعت و درایتی که در دوران جهاد از خود نشان داد به حیث یک فرماندهٔ برازنده و دلیر در پاسداران جهاد اسلامی افغانستان تبارز نمود.

با شکل گیری حزب وحدت اسلامی افغانستان، سید مصطفی کاظمی از اعضای برجسته و فعال این حزب شد. با پیروزی جهاد مردم مسلمان افغانستان، عضو فعال شورای رهبری دولت اسلامی بود و در دوران سلطهٔ طالبان و مقاومت مردم مسلمان افغانستان در سنگرهای رزم و حماسه، حضور فعال و تعیین کننده داشت.

کاظمی بعد از سقوط طالبان از شرکت کنندگان رسمی و فعال کنفرانس بن در سال ۱۳۸۱ بود و با امضای معاهدهٔ بن، نقش تازه تری را در عرصهٔ سیاسی و اجتماعی کشور به عهده گرفت.

در حکومت انتقالی و موقت، کاظمی به حیث وزیر تجارت تعیین شد.

بعد از وزارت تجارت، کاظمی در سال‌های اخیر زنده گی، برای ایجاد ثبات سیاسی و شفافیت در عرصه‌های مختلف، نقش برازنده یی را به دوش گرفت. به همین جهت در انتخابات پارلمانی از سوی مردم کابل به مجلس نمایندگان برگزیده شد.

در این دوران، کاظمی گروپ پارلمانی استقلال ملی را بنیان گذاری کرد تا از این طریق نقش سازنده تری در ساختار سیاسی و اعمال احکام مجلس نماینده گان داشته باشد.

سرانجام کاظمی در یک حمله انتحاری ـ افنجاری در نزدیکی دروازه کارخانه قند شهر پلخمری، کشته شد.

در این حمله، صبغت‌الله ذکی، انجنیر متین، نازک‌میر سرفراز، محمد عارف ظریف و صاحب‌الرحمان همت از اعضای کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نیز کشته شدند.

این حمله زمانی صورت گرفت که شاگردان معارف بغلان در حال خوش آمد گویی به هیئت اقتصادی مجلس نماینده گان بودند و شماری از شاگردان معارف و مردم ملکی نیز همراه با اعضای مجلس نماینده گان کشته و زخمی شدند.

حمله بر علیه تیم اقتصادی مجلس نماینده گان از جمله حملات زنجیره ای گفته شد که تا حال هیچ نتیجه ای از تحقیقات در رابطه با آن نیز اعلام نشده است.

با وجودی‌ که حکومت و مجلس نمایندگان چندین کمیسیون را به هدف پی ‌گیری حادثه‌ بغلان ایجاد کرده بودند، ولی حکومت به نتیجه‌ بررسی ‌های کمیسیون‌ های یادشده توجه نکرد و واقعیت های این رویداد نیز پشت پرده قرار گرفت.

بازمانده گان کشته شده گان حادثه ۱۵ عقرب به مانند دیگر رویدادهای مشابه بر احمدشاه مسعود، قهرمان ملی، استاد برهان الدین ربانی، شهید صلح، داود داود و امثال آنها، همچنان در انتظار افشای واقعیت های این رویدادها هستند.

بعد از این کشته شدن کاظمی و تعدادی دیگر در حادثه ۱۵ عقرب، طالبان صریحاً دست داشتن در این حمله را رد کردند.

عده‌ای می ‌گویند شاید کشته شدن تعداد زیادی از غیر نظامیان باعث شده ‌است که طالبان دست داشتن در این حادثه را رد کنند.

پارلمان افغانستان در پی حادثهٔ بغلان، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۱۶، ۱۷ و ۱۸ عقرب را عزای عمومی اعلام کرد و برای احترام به کشته شده گان این رویداد، در این سه روز پرچم افغانستان در تمام ادارات دولتی و نماینده گی‌ های دولت در بیرون افغانستان به حالت نیمه افراشته در آمد.

حال باید به انتظار نشست و دید که واقعیت های پشت پرده ترورهای زنجیره ای چه وقت افشا می شود و آیا حکومت های افغانستان به دنبال ابراز حقایق هستند یا نه؟

Author

About Author