پاسخ “سرتاج عزیز” به امریکا، جنگ در افغانستان ادامه می یابد

Sartaj_Aziz_AFP_650سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور امور بین‌الملل در واکنش به خواست امریکا مبنی بر راه اندازی عملیات علیه گروه طالبان مسلح شاخه حقانی در داخل پاکستان گفته است که پاکستان نمی‌تواند به خاطر افغانستان در خاک خود بجنگد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان همچنان تاکید کرده است که جنگ طالبان افغانستان برای چندین سال آینده ادامه خواهد یافت و امریکا طی ۱۵ سال با حضور نظامی در افغانستان ناکام بوده است.

وی در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی پاکستان یاد آور شد که امریکا می‌خواهد تا پاکستان عملیات علیه طالبان افغان و شبکه حقانی انجام دهد اما اسلام‌آباد نمی‌تواند به خاطر افغانستان در خاک خود بجنگد.

او افزوده است که بین مقامات واشنگتن این سوء تفاهم وجود دارد که پاکستان پشتیبان گروههای مختلف طالبان افغان یا شبکه حقانی است در حالی که این کشور زیرساخت این گروهها را در عملیات «ضرب عضب» تحت تاثیر قرار داده است.

مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد: بسیاری از گروه‌های طالبان افغان محلی هستند اما فشارها علیه پاکستان برای انجام این عملیاتها افزایش یافته است.

سرتاج عزیز با اشاره به متوقف شدن مذاکرات صلح افغانستان در نتیجه حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا علیه رهبر سابق طالبان افغان نیز گفت: نیروهای خارجی در ۱۵ سال گذشته در برقرای صلح این کشور ناکام بوده است بنابراین، مذاکره تنها راه حل مشکلات افغانستان است.

مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان گفته که دولت کابل باید برای تثبیت امنیت سراسری تلاش کند و پیشنهاداتی برای دستیابی به اهدافش به طالبان افغان دهد که از طریق جنگ امکان پذیر نیست.

Author

About Author