پارلمان انگلیس: عربستان سعودی از حمایت داعش دست بردارد

tobias-ellwoodبه گزارش گاردین، پارلمان انگلیس از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خواسته است تا اقدامات بیشتری برای ممانعت از تامین بودجه گروه تروریستی داعش از سوی خاندان سلطنتی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس در گزارشی درباره تامین مالی داعش تصریح کرد وزارت داخله عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ قانونی تصویب و تامین مالی داعش از سوی شهروندان سعودی را غیرقانونی عنوان کرد.

این کمیته به نقل از توبیاس الوود یکی از نمایندگان پارلمان می‌افزاید پی بردن به این موضوع که چگونه خاندان سلطنتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به تروریست‌ها کمک می‌کنند، بسیار دشوار است.

وی گفت: «زمانی که شخصی نزدیک به رده‌های بالای خاندان سلطنتی بسیار ثروتمند و از حامیان کمک کننده (به داعش) است … (ادامه دار بودن این کمک‌ها) بسیار محتمل است.»

این گزارش می‌افزاید بودجه داعش به خاطر کاهش بهای نفت، حملات هوایی و مسدود شدن فعالیت‌های آن در سیستم بانکداری رسمی و غیررسمی عراق، به شدت کاهش یافته است

گفتنی است، با وجود مستندات فراوان درباره کمک‌های مالی و تسلیحاتی کشورهای عرب حوزه جنوبی خلیج فارس به گروه‌های تروریستی فعال در عراق و سوریه از جمله داعش، این کشورها عمدتا اعطای این کمک‌ها را تکذیب می‌کنند.

گروه تروریستی داعش پس از اشغال بخش‌هایی از سوریه، در تابستان ۲۰۱۴ وارد خاک عراق شد و بخش‌هایی از شمال و غرب این کشور عربی را اشغال کرد؛ اگرچه در یک سال اخیر داعش از یک سو در عراق و از سوی دیگر در سوریه تا حد زیادی عقب رانده شده و بسیاری از مناطق تحت اشغال آزاد شده است.

Author

About Author