ویژه شهادت امام محمد باقرالعلوم (ع)

در سوم رجب یا  صفر  سال  پنجاه و هفتم هجرت کودک در خانه  امام زین العابدین بن حسین ابن علی  از دامن  مادر به نام فاطمه  بنت حسن ابن علی پا به دنیا گذاشت که محمدش خواندند و باقرالعلومش لقب دادند  یعنی شکافنده مخازن علوم .

حضرت امام محمد باقر ۱۹سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین العابدین ( ع ) زندگی کرد و مدیریت و رهبری مردم در سمت امام پنجم شیعیان به دست داشت و در تمام این مدت به انجام دادن وظایف خطیر امامت، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامی، تعلیم شاگردان، رهبری  اصحاب و مردم، اجرا کردن سنت های آئین محمد بزرگ در میان مردم، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام  پرداخت و لحظه ای  از این وظیفه غفلت نورزید.

سرانجام ایشان در هفتم ذیحجه سال ۱۱۴هجری در سن ۵۷سالگی درشهر  مدینه به وسیله هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست . پیکرش را در قبرستان بقیع – کنار پدر بزرگوارش – به خاک سپردند .

دست اندر کاران خبر گزاری خاورمیانه سالروز شهادت این امام همام را به تمام  مسلمانان جهان به ویژه دوستداران خط فکری امامت و ولایت  تسلیت عرض می دارد .

وبرای معرفت  بیشتر این امام وارسته  و شایسته رهبری ـ  مدیریت خبر گزاری خاور میانه  ده نمونه سخن وی را به  مخاطبانش پیشکش می کند .

-۱چه بسا شخص حریص بر امری از امور دنیا، که بدان دست یافته و باعث نافرجامی و بدبختی او گردیده است، و چه بسا کسی که برای امری از امور آخرت کراهت داشته و بدان رسیده، ولی به وسیله آن سعادتمند گردیده است .

۲- تو را به پنج چیز سفارش می کنم : اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن، اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن، اگر تکذیبت کردند خشمگین مشو ، اگر مدحت کنند شاد مشو، و اگر نکوهشت کنند، بیتابی مکن .

۳- سخن نیک را از هر کسی، هر چند به آن عمل نکند، فرا گیرید .

۴- چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد .

۵- نهایت کمال ، فهم در دین و صبر بر مصیبت ، و اندازه گیری در خرج زندگانی است .

۶- سه چیز از خصلتهای نیک دنیا و آخرت است : از کسی که به تو ستم کرده است گذشت کنی ، به کسی که از تو بریده است بپیوندی ، و هنگامی که با تو به ندانی رفتار شود ، بردباری کنی .

۷- خداوند دوست ندارد که مردم در خواهش از یکدیگر اصرار ورزند ، ولی اصرار در خواهش از خودش را دوست دارد .

۸- دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .

۹- هیچ بنده ای عالم نیست ، مگر اینکه نسبت به بالا دست خود ، حسادت نورزد ، و زیردست خود را خوار نشمارد .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *