ولسوالی برکه؛ در یک قدمی سقوط و بی‌توجهی حکومت

ولسوالی برکه، یکی از واحدهای اداری ولایت بغلان که از گذشته‌ها بدینسو در محراق بی‌توجهی حکومت محلی و مرکزی قرار داشته و در چندین سال اخیر، پناهگاه امن و مرکز آموزش و پرورش برای طالبان مسلح مبدل شده بود؛ اکنون در تهدید جدی طالبان مسلح مواجه شده و در یک قدمی سقوط قرار دارد.

پس از حمله تهاجمی گسترده طالبان مسلح بر مرکز ولسوالی برکه که جمعه شب گذشته انجام شد، بنابر گزارش‌‌ها چندین مقام بلند پایه این گروه از ولایت‌های تخار و کندز به هدف سازماندهی حملات‌شان به این ولسوالی آمده و در حال تجهیز قوا به منظور تصرف مرکز برکه استند.

باشنده‌گان ولسوالی برکه که اکنون در حالت ترس و هراس بسر می‌برند، در صحبت‌های‌شان با خبرگزاری خاورمیانه از شکننده بودن اوضاع امنیتی در این ولسوالی ابراز نگرانی می‌کنند و از حکومت می‌خواهند که به هدف عقب‌زدن تحرکات طالبان مسلح هر چه زودتر اقدامات جدی روی دست گیرد.

عتیق‌الله یکتن از متنفذین قومی به خاورمیانه گفت که نزدیک به دو هزار خانواده از باشنده‌گان قریه‌جات نزدیک به مرکز این ولسوالی از خانه‌های‌شان کوچ کرده‌اند و تمامی دوکاندران اموال‌شان را از ترس آغاز دوباره جنگ، از بازار این ولسوالی بیرون کرده‌اند.

وی می‌گوید که طالبان مسلح تصمیم دارند با تصرف ولسوالی برکه، ولسوالی‌های نهرین، جلگه، خوست‌ها و اندراب‌ها را که از امنیت خوبی برخوردار هستند، نا امن بسازند.

مقام‌های امنیتی ولایت بغلان پیش از این از اعزام نیروهای تازه‌نفس به هدف سرکوب هراس‌افگنان در این ولسوالی خبر داده بودند؛ اما به تازه‌گی خواستیم دیدگاه این مقام‌ها را در رابطه به چگونگی اوضاع امنیتی ولسوالی برکه داشته باشیم که با تماس‌های مکرر مؤفق به این کار نشدیم.

این در حالیست که از سه روز بدین‌سو طالبان مسلح بر تحرکات‌شان در شاهراه‌های کابل – بغلان و بغلان – کندز شدت بخشیده و در چندین بخش درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح جریان دارد.

محراب‌الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *