وقتی داود اوغلو به حمایت از القاعده اعتراف می کند

0194bbc3-553f-428a-85ca-3d32e4e75516با ایجاد کمربند امنیتی توسط ارتش و هم پیمانان آن، نیروهای تحت فرماندهی اتاق مشترک فتح حلب، جبهه النصره و انصار الشریعه در حلب تمامی خطوط امدادی خود با ترکیه، گذرگاه مرزی سلامه و اردوگاه آوارگان کیلیس را از دست داده اند. این در حالی است که گام بعدی ارتش سوریه پیشروی به سوی شهر اعزاز و بیرون راندن تمامی مسلحین از این شهر به منظور اطمینان از عدم بازگشایی خطوط امدادی مسلحین به سوی حلب است.

سرمایه گذاری پنج ساله ی حزب حاکم ترکیه برای ساقط نمودن دولت دکتر بشار الأسد و از سویی شکست سنگین وارد شده به نیروهای تحت حمایت ترکیه، فشار های فراوانی را بر دولتمردان این کشور وارد نموده است. پس از پیشروی های ارتش عربی سوریه و نیروهای هم پیمان آن به سوی شهر اعزاز، در اظهاراتی بی سابقه احمد داوود اوغلو در کی‌یف، نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (ی.پ.گ) را مزدوران روسیه به شمار آورد.

کمیته های مردمی کرد در ماه های اخیر نقش فراوانی در پشتیبانی ارتش عربی سوریه در آزادسازی مناطق تحت کنترل مسلحین داشته اند. داود اوغلو پیش از عزیمت به اوکراین نیز این نیروها را از آزادسازی شهر اعزاز بر حذر داشته و افزوده بود: «اجازه ی سقوط اعزاز را نمی دهیم. اگر بمباران موشکی ترکیه نبود، نیروهای کرد می توانستند به شهرهایی که تحت کنترل معارضه است سیطره یابند. در صورتی که نیروهای ی.پ.گ به اعزاز نزدیک شوند، واکنش شدیدی نشان خواهیم داد.»

در حالی که منابع خبری چندی پیش از امضای آتش بس سازمان تروریستی داعش با گروهک های جبهه النصره و الجبهه الشامیه در شمال حلب خبر داده بودند، اظهارات غیر مسئولانه ی داود اوغلو حمایت مستقیم و صریح از گروهک جبهه النصره (شاخه ی القاعده در سوریه) و داعش به شمار آمده است.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند واهمه ی ترکیه از قدرت گرفتن گروه های کرد در ترکیه و از سویی ورود نیروهای ارتش و هم پیمانان آن به شهر اعزاز که زمینه را برای فروپاشی سایر نیروهای معارضه در حلب فراهم خواهد آورد باعث شده است داود اوغلو در اقدامی منفعلانه، به صورت ضمنی به حمایت دولت متبوع خود از سازمان های تروریستی اقرار نماید. لازم به ذکر است، در صورت باز پس گیری شهرهای اعزاز، شیخ عیسی و مارع تمامی امیدهای ترکیه برای شکست ارتش سوریه و هم پیمانان آن پس از فک حصار نبل و الزهراء بی نتیجه خواهد ماند.‏

Author

About Author