وضعیت نابسامان هنر و هنرمند در هرات

12735612_1025044447556675_783151245_n

شمار زیادی از هنرمندان در بخش های مختلف هنر در ولایت هرات زنده گی نابسامانی دارند و از اینکه هنرمند هستند، اظهار پشیمانی میکنند.

جاوید ضرغام، رئیس فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه گفت بیش از ۳۰۰۰ هنرمند در بخش های مختلف، نزد آنها ثبت و راجستر است.

به گفته وی، در بخش موسیقی در حدود ۱۰۷۰ هنرمند در بخش های نوازنده گی، خواننده گی و یا آهنگ سازی در ریاست اطلاعات و فرهنگ ثبت است و میزان این هنرمندان در هنرهای تجسمی، مینیاتور و نقاشی بالاتر از ۲هزار نفر است.

ضرغام گفت :«ظرفیت خوبی در هرات داریم که می توان از آنها در سراسر کشور استفاد کرد، هنرمندان در بخش های هنری حاضر هستند در سراسر کشور دوره های آموزشی و نمایشگاها داشته باشند و دیگران هم از هنر آنها مستفید شوند.

بر اساس معلومات منبع، سال گذشته در بخش هنر در حدود ۵۰ نمایشگاه در هرات دایر شده بود که این میزان در پایتخت کشور در حدود ۵ نمایشگاه هنری بود که نشان دهنده علاقه مندی و آمار بالای آن در هرات دارد.

اما وی به وضعیت بد و نابسامان هنر و هنرمند در هرات اشاره کرده و می گوید که بخش های فرهنگی، کتابخانه، آثار هنری در سطح پایین مانده است.

به اعتقاد ضرغام :«هنر در کشور خریدار ندارد، مشکلات اعاشه و اباطه در خانه و خارج از خانه زیاد است، تابلو خلق شده هنرمند خریدار ندارد و با وجود این همه هنرمند کشورهای همسایه فکر می کنند که غیر از آدم کشتن هنر دیگر نداریم.»

رئیس فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات تصریح کرد که هنر کشور خوابیده است در حالی که باید از این طریق فرهنگ و کشور خود را به جهانیان معرفی کنیم.

این گفته ها در حالی رنگ حقیقت به خود می گیرد که شمار زیادی از هنرمندان و خطاطان هرات در کارهای ساختمانی و یا کارهای شاقه مصروف هستند و از عدم توجه دولت به وضعیت هنرمندان شکایت دارند.

پای صحبت یکی از بهترین خطاط های هرات نشستم، هرچند حاضر نشد نامش در مصاحبه گرفته شود، گفت :«شاید باورش سخت باشد، اما برای یک لقمه نان، روزها به انتظار ماندم تا از سر چوک به کاری بروم.»

به گفته وی، اگر هنر در کشور خریدار داشته باشد؛ حاضر است تا بهترین تابلوهای خطاطی در کشور را آماده فروش کند؛ اما در شرایط فعلی به عقیده وی، خطاطی تنها «وقت گذرانی» بدون «درآمد» است.

این خطاط هرات ادعا داشت که از کودکی در کنار پدرش خطاطی آموخته و حاضر است با بهترین خطاط های کشورهای همسایه از جمله ایران رقابت داشته باشد.

وی به نماینده گی از دیگر هنرمندان هرات از دولت خواست تا به وضعیت نابسامان آنها توجه جدی کند تا آنها قادر باشند از هنرشان «نان» بخورند.

در همین رابطه، جاوید ضرغام می گوید که بسیاری از هنرمندان هرات در حال حاضر در کارهای ساختمانی مصروف بوده و یا کارهای شاقه دیگر انجام می دهند در حالی که اگر به هنر توجه صورت گیرد، هنرمند می تواند از این راه زنده گی اش را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات و فرهنگ تاحال در مورد رسیده گی به وضعیت زنده گی هنرمندان توجهی نداشته، اظهار داشت:«این وزارت باید کاری کند و هنر افغانستان را به جهان معرفی کند، از کشورهای همسایه و اروپایی هنرمند دعوت کند.»

ضرغام راه دیگر بیرون رفت هنرمندان از مشکلات را راه اندازی نمایشگاه ها داخلی با حضور هنرمندان کشورهای همسایه و منطقه و یا معرفی هنرمندان داخلی به نمایشگاه های خارجی عنوان داشت که می تواند هنر افغانستان را به جهان معرفی کند.

با این حال، رئیس فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات ادامه این روند را باعث دلسردی هنرمند دانسته و تصریح کرد در این شرایط هنرمند مجبور است برای یک لقمه نان به دنبال کار دیگری برود.

Author

About Author