وضعیت سوریه پس از آتش بس رو به بهبودی است

E1372E12-526D-45F1-A2C9-239D7D7B5C1D_mw1024_s_nسخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که وضعیت سوریه پس از برقراری اتش بس در این کشور رو به بهبودی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آتش بس از ده روز به این طرف در سوریه براساس بیانیه های روسای جمهور روسیه – امریکا به عنوان سران گروه بین المللی حامیان سوریه برقرار شده است.

با این حال ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که این ـش بس با موفقیت اجرا می شود.

خانم زاخارووا یاداوری کرد: در بسیاری از شهرها و مناطق مسکونی سوریه میان دولت این کشور و گروه های معارض توافق برای رعایت آتش بس برقرار شده و این امر بر کاهش سطح خشونت در سوریه تاثیر مثبت می گذارد و این امر امکان انتقال کمک های انسانی به افراد نیازمند در مناطق مختلف این کشور را فراهم آورده و این اقدامات را تسهیل کرده است.

وی در ادامه گفت: در این شرایط نیروهای ارتش سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه به مبارزه بی امان با تروریست های گروه داعش و جبهه النصره ادامه می دهند.

این مقام روس تاکید کرده که ارتش سوریه در ادامه موفقیت های خود تدمر را آزاد کردند و نیروهای روسیه ماین روبی و خنثی سازی بمب های کار گذاشته شده در آن را شروع کرده اند و بیش از ۱۵۰۰ بمب و ماین منهدم یا خنثی شده است.

همچنین چهار روز قبل هم شهر قریتین از اشغال تروریست های داعشی آزاد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: این پیروزی ها مسیر برای پیروزی های بزرگتر و آزادسازی شهر رقه و استان دیرالزور را هموار کرده است.

زاخارووا با اشاره به تلاش های گروه های تروریستی برای تغییر وضعیت سوریه اظهار کرد: اخبار مبنی بر استفاده تروریست های داعشی از گاز خردل در منطقه دیرالزور به شدت نگران کننده است. این گونه اقدامات تروریست ها باید قاطعانه محکوم شود.

وی در ادامه به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در مورد سوریه و سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری این کشور اشاره کرد و گفت: مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیان موضع کشورش در مورد سرنوشت حکومت سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری این کشور خاطرنشان کرد که روسیه و آمریکا توافق کرده اند که روند حل و فصل سیاسی سوریه که تمایل و اراده ملت این کشور را منعکس می کند باید سرنوشت حکومت سوریه را تعیین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: از این اظهارات مقام آمریکایی استقبال می کنیم و معتقدیم که سخنان وی برای پیشرفت سازنده حل و فصل سیاسی و دستیابی به راهکار جامع مسایل این کشور هدف گیری شده است.

وی سپس به تلاش روسیه برای تصویب بیانیه ای در شورای امنیت در حمایت از شرکت تمام گروه های معارضان سوری در مذاکرات سوریه اشاره کرد و افزود: هدف این بیانیه ارسال دعوت نامه برای شرکت تمام گروه های معارضان سوری ازجمله نمایندگان کردها در مذاکرات سوریه بود.

مقام روس افزود: به رغم آمادگی طرف روسی برای کسب توافق در مورد متن این بیانیه، اعضای غربی شورای امنیت شامل فرانسه، انگلیس و آمریکا و نیز نماینده اوکراین از تایید این بیانیه جلوگیری کردند.
او خاطرنشان کرد: چنین موضعی مایه تاسف است به ویژه این که مغایر با تصمیمات گروه بین المللی حامیان سوریه و مفاد قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو به نوبه خود برای مشارکت کردها در وهله اول حزب اتحادیه دمکراتیک در دور آینده مذاکرات سوریه با توجه به مسایل مهم دستور کار آن تلاش خواهد کرد.

گفتنی است که دور آینده مذاکرات سوریه طی ۵ روز آینده تحت نظارت استفان دمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه، در ژنو برگزار خواهد شد.

Author

About Author