وضعیت تاسف بار پناهجویان در اروپا

با آنکه بعد از ورود شمار زیادی از پناهجویان افغانستان به کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و صربستان، شماری از آنها پذیرفته شده و در حال تحصیل و کار هستند؛ اما همچنان شمار زیادی از پناهجویان در سرمای زمستان در شرایط بدی در کمپ های پناهجویی زنده گی می کنند.

گزارش های رسیده از کمپ پناهجویان در منقطه ای از صربستان حاکی از آن است که این پناهجویان برای گرم کردن و مواد خوراکی خود با مشکلات زیادی روبرو هستند.

هرچند تا حال بارها از سوی پناهجویان درخواست رسیده گی به مشکلات شان شده؛ اما دولت افغانستان با تلاش هایی که انجام داده موفق به حل این مشکلات نبوده و کشورهای اروپایی بر خلاف سیاست های ابتدایی «درهای باز» که سیل عظیمی از پناهجویان را وسوسه کرد؛ حالا با سیاست «درهای بسته»، خلاف گفته های ابتدایی شان را ثابت کردند.

تصاویری که تازه در اختیار خبرگزاری خاورمیانه قرار گرفته است؛ نشان می دهد که پناهجویان بدون امکانات گرمایی و خوراکی، روزگار خود را سپری می کنند و همچنان در انتظار تصمیم دولت صربستان هستند.

این پناهجویان که اکثر آنها از افغانستان هستند در بی سرنوشتی کامل به سر می برند و از دولت کابل می خواهند که به مشکلات آنها رسیده گی کرده و از راه های دیپلوماتیک، با دولت آلمان وارد گفتگو شود.

پناهجویان در این کمپ، اتاقی برای استراحت و حمام مناسب ندارند و در سرمای زمستان، با اندک امکانات در حال گرم کردن خود هستند.

هرچند به مانند این تصاویر بارها و بارها از رسانه های داخلی و خارجی نشر شده؛ اما مشکلات حکومت کابل به حدی زیاد است که شاید برای حل مشکلات پناهجویان وقت هم نداشته باشد و یا هم این افراد برای آنها به حدی بی ارزش است که وقت خود را برای آنها تلف نمی کند.

به هر صورت، دولت کابل به عنوان منشا اصلی و عاملی که توانایی وارد شدن به گفتگو از راه دیپلوماتیک با کشورهای خارجی را دارد، باید راهی برای حل مشکلات پناهجویان پیدا کند.

پناهجویانی که سرنوشت آنها نامعلوم است و با مصرف تمام دارایی شان خود را به کشورهای اروپایی رسانده اند، به دلیل اینکه دیگر پول ندارند تا به قاچاقبران بدهند، از مجبوری شرایط سخت در این کمپ را تحمل کرده و حالا تنها به انتظار اقدام حکومتی هستند که دستاوردش در مورد رسیده گی به مشکلات آنها، کم بوده است.

دولت باید برای پناهجویان، راه حلی اساسی پیدا کنند که از این طریق، زمینه را برای حضور و یا هم برگشت آبرومندانه به کشور فراهم کند؛ هرچند که ناامنی و بیکاری نمی تواند زمینه ساز برگشت آبرومندانه را فراهم کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *