وزیر خارجه: روابط افغانستان و ترکیه ناگسستنی است

خارجه 2صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان در نشست مشترک خبری با “مولود چاوش اوغلو” وزیر امورخارجه ترکیه در کابل گفت که روابط سیاسی دوجانبه و چندجانبه افغانستان و ترکیه ناگسستنی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر خارجه افزود که روابط دو کشور در درازنای تاریخ همیشه بر حسن نظر و احترام متقابل استوار بوده و این روابط خوب، در پیوند های ناگسستنی میان مردمان دو کشور ریشه دارد.

وی افزود که ترکیه در یک و نیم دهه اخیر هم در پروسه های مختلف سیاسی منطقه ای و هم در مجامع مختلف بین المللی، موضع بسیار خوب نسبت به افغانستان داشته است.

آقای ربانی گفت که با چاوش اوغلو در مورد همکاری های دو کشور در پروسه قلب آسیا به ویژه روی اتخاذ استراتیژی مشترک مبارزه علیه تروریزم، نقش و تعهدات جمهوری ترکیه در کنفرانس های وارسا و بروکسل، همکاری های اقتصادی و روابط تجارتی میان دو کشور، راه ترانزیتی لاجورد و همکاری های ترکیه در بخش های آموزشی، بحث های خوبی داشته است.

او افزود که پروسه قلب آسیا که امروز به یک پروسه سیاسی قابل اعتبار منطقه ای بدل شده، از استانبول و با همکاری جمهوری ترکیه آغاز شد و خوش بختانه رهبری تدابیر اعتمادسازی در جهت مبارزه با تروریزم را در این پروسه، جمهوری ترکیه و امارات متحده عربی به عهده دارند.

در پنجمین نشست وزاری امورخارجه کشور های قلب آسیا که ماه قوس سال گذشته در اسلام آباد برگزار شد، روی اتخاذ تدابیر مشترک امنیتی و همچنان استراتیژی و برنامه مشترک مبارزه علیه تروریزم در منطقه قلب آسیا تأکید شده بود و امروز در این مورد بحث های خوبی داشتیم.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه کشورهای عضو پروسه قلب آسیا، به ویژه ترکیه که مسئولیت تدابیر اعتمادسازی در مبارزه با تروریزم را بر عهده دارد و هند که امسال میزبان ششمین کنفرانس وزرای امورخارجه کشورهای قلب آسیا خواهد بود، در راستای اتخاذ تدابیر مشترک امنیتی در مبارزه با تروریزم به نتایج خوبی دست یابیم.

ترکیه یکی از همکاران افغانستان در یک و نیم دهه اخیر بوده و کمک های این کشور، از سال ۲۰۰۱ تا اکنون، به ۲۷۷ ملیون دالر رسیده که بیشتر در بخش های توسعه زیربنایی، آموزش، امنیت و صحت به مصرف رسیده است.

همچنین ترکیه در کنفرانس های توکیو و لندن، تعهد سپرده بود که تا سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵۰ ملیون دالر به افغانستان همکاری می کند.

وزیر امور خارجه می گوید که امروز در مورد تعهدات جدید ترکیه بعد از سال ۲۰۱۷ صحبت کردیم و ترکیه با اشتراک فعال در کنفرانس های وارسا و بروکسل، تعهدات جدیدش را برای بعد از ۲۰۱۷ اعلام خواهد کرد.

وی افزود که میزان مبادلات تجارتی میان دو کشور در سال ۲۰۱۲ تا ۳۰۰ ملیون دالر رسیده بود، اما در یک سال اخیر کاهش یافته و هر دوطرف اراده دارند تا میزان مبادلات تجارتی شان را بالا ببرند.

مؤسسات خصوصی جمهوری ترکیه که در عرصه ساخت و ساز، تجربه خوب جهانی دارند، در افغانستان نیز طی این یک و نیم دهه فعال بوده اند و نزدیک به صد شرکت ساختمانی ترکیه در افغانستان فعالیت دارند.

او گفت که ترکیه سالانه ۱۸۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستانی می دهد و علاوه بر حدود ۲۰۰۰ دانشجوی ما که همین اکنون در بخش های مختلف مشغول تحصیل اند، ۱۷۶ تن از افسران جوان ما در اکادمی های نظامی ترکیه مشغول فراگیری تحصیلات نظامی اند.

همچنان طی چند سال اخیر، ۲۶۸۴ مرد و ۱۰۰۱ زن، در اکادمی پولیس سیواس آموزش های میان مدت دیده اند و همین اکنون نیز ۱۱۰ پولیس زن در شهر انتالیای ترکیه مشغول تحصیل اند.

به باور وی، تا اکنون هیچ کشوری به این میزان، نیروهای امنیتی ما را در بیرون از افغانستان، آموزش نداده است که دولت و مردم افغانستان، به خاطر این همکاری ها، از دولت و مردم ترکیه ابراز امتان می کنند.

وی افزود که همچنین در کنار بورسیه ها، ترکیه قرار است دانشگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی را که مخصوص زنان است، در کابل تأسیس کند که با راه اندازی این دانشگاه، برای شمار زیادی از خواهران ما سهولت ایجاد خواهد شد.

Author

About Author