وزیر خارجه استرالیا: تهدیدهای ترامپ برای لغو برجام، مانع گفتگوهای صلح آمیز بر سر بحران کوریای شمالی می شود

وزیر خارجه استرالیا، جولی بیشاپ از دولت امریکا خواسته است که توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند تا مسائل دیگر را با این کشور از طریق کانال‌های دیگر شوند.

به گزارش بخش بین الملی خاورمیانه، بیشاپ گفته است « تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای با ایران (برجام) می‌تواند تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز بر سر بحران کوریای شمالی را مختل کند.

به نقل از رسانه های استرالیایی، وزیر خارجه این کشور،  از مقام‌های دولت ترامپ، از جمله «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا درباره نحوه مقابله با این استدلال که کره شمالی در صورت خروج از برجام حاضر به مذاکره با آمریکا نخواهد شد، سئوال پرسیده است.

بیشاپ در گفت‌وگو با «فیرفکس مدیا» گفت: «ایران فوراً گفته است وقتی ایالات متحده احساس می‌کند که می‌تواند از توافقی که به تأیید قطعنامه شورای امنیت رسیده خارج شود، چرا کره شمالی باید بنشیند و با آمریکا مذاکره کند؟»

بیشاپ اضافه کرد: «ایالات متحده از این استدلال که ایران در حال ترویج آن است و اعتباری که در نتیجه آن به دست می‌آورد، آگاه است. این استدلال قدرتمندی است.»

وزیر خارجه استرالیا گفت: «برجام را با هدف تلاش برای مذاکره بر سر توافقی بهتر لغو نکنید. بگذارید این توافق پابرجا باشد و سایر مسائل [با ایران] را از طریق کانال‌های دیگر پیگیری کنید.»

بیشاپ اظهار داشت که در جریان سفرش به واشنگتن بلافاصله بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از مقام‌های آمریکایی از جمله تیلرسون پرسیده است: «اگر از توافق خارج شوید چطور می‌خواهید با این استدلال ایران مقابله کنید؟»

ترامپ در سخنرانی خود در روز اعلام راهبر در مورد ایران گفت که « پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام را تأیید نمی‌کند.»

ترامپ، همچنین از کنگره خواست قوانین داخلی آمریکا درباره برجام را به منظور سخت‌تر کردن اجرای آن تغییر دهد.

بعد از اعلام راهبر امریکا در مورد ایران، و سخنان ترامپ در مورد لغو «برجام»، واکنش‌های جهانی را به همراه داشته و کشورهای عضو برجام و دیگر کشورها این کار ترامپ را تایید نکردند

این در حالیست که اکثر اعضای کابینه امریکا و وزیران حکومت اوباما از جمله جان کیری این کار ترامپ را تایید نکرده گفته است که « دولت ترامپ به مردم آمریکا دروغ می‌گوید. دولت می‌گوید کل مفاد برجام، ظرف ۱۰ سال آینده به پایان می‌رسد. اینطور نیست»

وی در ادامه درباره تصمیم ترامپ در خصوص برجام گفت: «این تصمیم بی‌پروا، خطرناک و غیرمسئولانه است و به انزوای آمریکا منجر می‌شود.»

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *