وزارت امور داخله «قلب فساد»؛ ادارات دیگر چطور؟

رئیس‌جمهور غنی در سومین کنفرانس سالانه مبارزه با فساد اداری اتحادیه اروپا در افغانستان از وزارت امور داخله به عنوان «قلب فساد اداری» یاد کرد؛ در حالی که شماری از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای عمده «پول‌گیر» نامشان گرفته نشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سومین کنفرانس سالانه مبارزه با فساد اداری اتحادیه اروپا در افغانستان امروز (۱۸ثور) در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

ریاست این کنفرانس را «فرانز مایکل ملیبن» نماینده اتحادیه اروپا به عهده داشت که در ابتدا با سخنانی از رئیس‌جمهور غنی پذیرایی کرد.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور در این کنفرانس اظهار داشت که مردم برای مبارزه با فساد با دولت همکار هستند و جامعه بین‌المللی، ادرات دولتی، نهادهای جامعه مدنی، رسانه‌ها و ملا امامان مساجد نیز در این زمینه اقداماتی روی دست دارند.

در عین حال، آقای ملیبن اظهار داشت که این کنفرانس نشان‌دهنده تلاش جدی حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد اداری است.

وی گفت که جامعه بین‌المللی باید در کنار حکومت افغانستان؛ تلاش‌هایش را برای مبارزه با فساد اداری بیشتر کند.

از سویی هم، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در این کنفرانس اظهار داشت که عمده‌ترین دلایل فساد در افغانستان را در ناامنی و جنگ، مافیای مواد مخدر، اقتصاد جرمی، فقر، فرهنگ قوم‌گرایی و حزب‌گرایی، عدم احساس مصوونیت شغلی کارمندان، پائین بودن سطح معاشات و امتیازات کارمندان، فقدان سیستم مجازات و مکافات و نواقص در قوانین و نظام اداری دانست.

چرا تنها وزارت امور داخله؟

وی با اشاره به موجودیت فساد در شماری از اداره‌های دولتی، وزارت امور داخله را «قلب فساد اداری» عنوان داشت و از دیگر نهادها نامی نبرد.

رئیس‌جمهور تقرری‌ها در ادارات دولتی را قومی و سمتی دانسته و اظهار داشت که در این رابطه باید بازنگری جدی صورت گیرد و افراد شایسته به نهادهای دولتی راه یابند.

رئیس‌جمهور در حالی از وزارت امور داخله به عنوان «قلب فساد اداری» نام برد که وزارت‌های دیگر از جمله مالیه که نهاد «پول‌گیر» است هیچ نامی برده نشده و گفته نشد که بخش عمده‌ای از مالیه بر کردت کارت‌های تلیفون همراه در چه بخشی هزینه شده و یا اینکه به چه میزان جمع‌آوری شده است.

همچنین از وزارت دفاع ملی که با داشتن سربازان خیالی در فساد نقش داشته نیز نامی گرفته نشد.

همچنین آقای غنی از حضور افراد شایسته در پست‌های دولتی یاد کرد؛ در حالی که در شرایط فعلی هستند افرادی که به تنهایی چند پست مهم دولتی را به صورت همزمان به عهده داشته و امتیازهای آن را به صورت فردی دریافت می‌کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *