واگذاری زمین به حامی انتخاباتی، برنامه اقتصادی با هدف سیاسی

با توجه به مشکلات عمده‌ای که شمار زیادی از شرکت‌های تولیدی به دلیل نداشتن زمین دولتی دارند؛ اما رئیس‌جمهور به یک‌باره و بدون در نظر گرفتن عدالت‌های اقتصادی، مقدار زیادی زمین را به یک شرکت تولیدی واگذار کرده است.

بر اساس اسنادی که به رسانه‌های کشور رسیده، رئیس‌جمهور ۱۴۴ جریب زمین در شرق کابل را با ۹۰ درصد تخفیف به شرکت بین‌المللی الکوزی فروخته است.

مقام‌ها در اداره اراضی گفته‌اند در ابتدا ارزش هر جریب زمین مورد نظر ۲۵۰ هزار دالر قیمت‌گذاری شده بود؛ اما بعدا کابینه این رقم را به پنج هزار دالر کاهش داد؛ یعنی که هر متر مربع زمینی که در حومه شرقی شهر کابل به شرکت الکوزی فروخته شده، تنها ۲.۵ دالر معادل ۱۶۷ افغانی فروخته شده است.

شرکت الکوزی از جمله حامیان عمده محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور اسلامی افغانستان در مبارزات انتخاباتی بود که برای پیروزی وی مصارف هنگفتنی را انجام داده بود.

در این رابطه استاد مسعود، آگاه امور اقتصادی و استاد دانشگاه کابل به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«واگذاری زمین به یک شرکت در اطراف میدان هوایی در ابتدا سوال‌برانگیز بود و با مخالفت‌هایی نیز روبرو شده بود.»

به گفته وی، موثریت این زمین خیلی بالاست و در حالی که در این بخش کابل هر مترمربع زمین در حدود ۱۰۰ دالر کرایه است و اگر ۳ دالر فروخته شده است، سوال‌برانگیز است.

به باور مسعود، می‌توان برای رسیدن به اهداف اقتصادی، این زمین را برای ۱۰ تا ۲۰ شرکت مختلف واگذار کرد و در آن شهرک صنعتی کوچک ایجاد نمود تا اقلام مورد نیاز مختلف تولید شود.

این آگاه امور اقتصادی تولید کاغذ که مدنظر شرکت الکوزی است را از اولویت‌های اقتصادی و تولیدی کشور ندانسته و گفت :«تولید کاغذ می‌تواند یک کار باشد و یک شرکت خوب است؛ اما شرکت‌های دیگر نیز حق دارند که زمین داشته باشند.»

از دید استاد مسعود، اگر در نحوه فروش زمین بازنگری شود؛ می‌تواند موثریت بیشتر داشته باشد.

اما آیا واگذاری این زمین به یک شرکت خصوصی نشان‌دهنده تبعیض اقتصادی از سوی رئیس‌جمهور است؟

در پاسخ به این سوال، استاد دانشگاه کابل گفت :«تمام اقتصاد در کشورهای دنیا دچار تبعیض است، در کشورهای رو به انکشاف هم نمی‌توان از این امر گریز کرد.»

به باور وی، گرایش‌های تعصبی اقتصادی به سمت و سیاسی ـ تعصبی است، موقعیت این زمین به اندازه‌ای بلند است و واگذاری آن به یک شرکت، سوال‌برانگیز است مگر این‌که شرکت مورد نظر بتواند فعالیت‌های قابل‌توجه داشته باشد.

بر اساس گفته‌های استاد مسعود؛ هیچ چیز ناممکن در افغانستان وجود ندارد؛در این کشور می‌توان کارهای ناممکن را ممکن و کارهای ممکن را ناممکن ساخت و در نهایت رئیس‌جمهور بر اساس یک فرمان تقنینی می‌تواند کارهای مورد نظرش را انجام دهد.

وی به مجلس نماینده‌گان نیز اشاره کرده و گفت :«خیزش پارلمان هم بعد از دو سال مسایل سیاسی را مطرح می‌کند و خود سوال‌برانگیز است.»

مسعود تصریح کرد که :«حالا که زمین را داده است یک حرکت اقتصادی است و اگر بگیرد هم یک حرکت سیاسی خواهد بود.»

از سویی هم عبدالجبار صافی، معاون انجمن صنایع افغانستان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که دولت باید برای تمام شرکت‌های تولیدی و صنعتی زمین توزیع کند.

به گفته وی :«دو سال و نیم است که یک بسوه زمین هم به شرکت‌های دیگر داده نشده؛ اما نباید مردم دیگر و شرکت‌های دیگر را فراموش کنیم، نه اینکه دوست و حامی باشد؛ زمین داشته باشد و به فکر دیگران نباشیم.»

وی ضمن اینکه خواهان توزیع زمین هرچه زودتر برای دیگر شرکت‌ها شد؛ اظهار داشت که این کار رئیس‌جمهور نوعی «بی‌عدالتی» اقتصای و «حکومتی» است.

صافی با اشاره به زمین‌های توزیع نشده در پارک‌های صنعتی لوگر، جلال‌آباد، صنعت‌کاران، میدان شهر و فاز چهارم هرات اظهار داشت که همه شرکت‌ها به مانند الکوزی حق دارند که برای آنها زمین دولتی توزیع شود.

گفتنی است که این روند باعث شد تا مجلس نماینده‌گان که خود در جریان دو سال پیش نسبت به فروش این زمین سکوت اختیار کرده بود، به یک‌باره صدای خود را بلند کرده و بعد از شنیدن صحبت‌های وزیر مالیه و تجارت، تصمیم گرفت که روند فروش این زمین را تعلیق کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *