واکنش کشور های جهان نسبت به حملات در طرابلس لبنان

براثر دو انفجار خیلی قوی روز جمعه (۱ سنبله) در طرابلس لبنان دست کم ۴۵ نفر کشته و ۵۰۰ تن دیگر زخمی شد ه اند.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این انفجارها به طور همزمان در مسجد «التقوی» در میدان ابوعلی و مسجد «السلام» در نزدیکی بندر شهر طرابلس اتفاق افتاد.

مردم  که برای برگزاری نماز روز جمعه به این مساجد رفته بودند  اماج این حملات قرار گرفتند،‌ مجامع و نهادهای بین المللی این انفجارها را محکوم و مردم و طرفین لبنانی را دعوت به آرامش و خویشتنداری کردند.

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای انفجارهای «طرابلس» را بیانگر یک طرح جنایتکارانه هدفمند برای کاشتن بذرهای فتنه در میان لبنانی‌ها دانست و با محکوم کردن آن اعلام داشت که این جنایت تروریستی جدید در راستای تکمیل طرح کشاندن لبنان به هرج و مرج و نابودی است.

در این بیانیه با ساکنان طرابلس در این لحظات مصیب‌بار ابراز همدردی، همبستگی و یکپارچگی شدید شده است و از خردمندان خواسته شده که با استفاده از ادبیات عقلانیت و هوشیاری از شایعاتی که تخریب کشور را به همراه دارد، دوری کنند.

همچنین «اکمل الدین احسان اوغلو» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی انفجارهای تروریستی دیروز در طرابلس لبنان را که شمار زیادی قربانی برجای گذاشت، محکوم کرد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در همین حال «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی امریکا روز جمعه در پیام توییتری اعلام کرد که واشینگتن به شدت دو انفجار تروریستی خودرو در مقابل دو مسجد در شهر «طرابلس» لبنان که به کشته شدن ۴۲ نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر منتهی شد را محکوم می‌کند.

رایس همچنین در خصوص افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند ابراز تأسف کرد.

همچنین «ماری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین از تمامی طرفین لبنان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و خویشتنداری از خود نشان دهند.

بان کی ‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم ، بمب‌گذاری‌های امروز لبنان را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان و دولت لبنان تسلیت گفت.

آقای بان‌کی‌مون در بیانیه‌ای که روی سایت سازمان ملل متحد قرار گرفته دو بمب‌گذاری امروز، جمعه در شهر طرابلس در شمال لبنان را «به شدت محکوم» کرده و گفته به خانواده‌های قربانیان و دولت لبنان تسلیت می‌گوید. وی همچنین با مجروحان این حوادث ابراز همدردی کرد.

دبیر کل سازمان ملل از لبنانی‌ها خواست خویشتن‌دار باشند، متحد بمانند و از نهادهای دولتی، از جمله نیروهای امنیتی برای حفظ آرامش در طرابلس و سرتاسر کشور حمایت کنند.

بان‌کی‌مون ابراز امیدواری کرد افرادی که مسئول انجام این خشونت‌های بزدلانه هستند هر چه زودتر پای میز محاکمه آورده شوند. وی همچنین بر عزم جامعه بین‌الملل برای حمایت از امنیت و ثبات در لبنان تأکید کرد.

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم اقدام تروریستی در طرابلس لبنان را که جمع کثیری از نمازگزاران روز جمعه را به خاک و خون کشید به شدت محکوم، با خانواده های آنان اعلام همدردی کرد.

عراقچی در این خصوص تاکید کرد: بی تردید دست‌های فتنه گر صهیونیستی امروز از آستین گروه های تکفیری و افراط گرایان بی مسئولیت بیرون آمده و قصد کاشتن بذر فتنه، ضربه زدن به وحدت ملی و همزیستی مسالمت جویانه طوایف مختلف لبنان به ویژه فرق اسلامی را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه نمود: یقیناً ملت هوشیار این کشور همراه با تدبیر مدبرانه رهبران سیاسی و مذهبی خویش بار دیگر راه را بر هرگونه سودجویی و فرصت طلبی دشمنان ملت بزرگ و مقاوم لبنان همچون گذشته سد خواهند کرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از سازمانهای بین المللی مسئول می خواهد ضمن محکومیت اقدام تروریستی و فتنه افکنانه امروز در طرابلس، نسبت به کشف حقایق پنهان این حادثه شوم و خائنانه اقدام کرده و از هیچ کوششی فرو گذار نکنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *