واکنش کشورها نسبت به حمله موشکی غافلگیرانه امریکا به سوریه

جمهوری اسلامی ایران حمله غافلگیرانه موشکی امریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را محکوم کرد و روسیه در این مورد خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت شد اما عربستان از این حمله استقبال نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امریکا بامداد امروز (جمعه) ۵۹ موشک «تاماهاک» را از دو ناو جنگی در آبهای مدیترانه به پایگاهی هوایی در نزدیکی ولایت حمص سوریه شلیک کرده و تا کنون ۴ کشته و ۷ زخمی در این حمله گزارش شده است.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله موشکی امریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه را به شدت محکوم کرد و گفت: این اقدامات به تقویت تروریست‌های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می کند و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یکجانبه را خطرناک، مخرب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می داند.

وی افزود: ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یکجانبه و حملات موشکی به “پایگاه هوایی الشعیرات” در سوریه توسط ناوهای آمریکایی، معتقدیم که اینگونه اقدامات به بهانه حمله شیمیایی مشکوک در “خان شیخون” در ادلب که زمانبندی، عاملان و منتفعان از آن کاملا در پرده ای از ابهام قرار دارد به تقویت تروریست های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.

در همین حال روسیه خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی حمله موشکی امریکا به سوریه شد.

یک دیپلمات ارشد در شورای امنیت سازمان ملل هم اعلام کرد که بولیوی خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی حمله موشکی امریکا به سوریه شده است.

با این حال عربستان سعودی امروز (جمعه) حمایت و تایید کامل خود را از حملات نظامی امریکا به مواضعی در سوریه اعلام کرد.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان حمایت کامل عربستان را از عملیاتی اعلام کرد که به ادعای وی این عملیات در واکنش به “اقدام نظام سوریه در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان بی‌گناه و کشته شدن ده‌ها تن از آنها از جمله کودکان و زنان” صورت گرفته است.

وی همچنین با ستودن “این تصمیم شجاعانه جناب رئیس‌جمهور امریکا” گفت که این تصمیم دونالد ترامپ واکنشی به “جنایت‌های این نظام در قبال مردمش در سایه کوتاهی جامعه بین‌الملل برای نشاندن نظام سوریه بر سر جایش” است.

همچنین اسرائیل، انگلیس، ترکیه و استرالیا نیز از اقدامات دونالدترامپ رئیس جمهور امریکا در باره حکومت بشار اسد در سوریه استقبال کرده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *