واکنش وزارت خارجه افغانستان نسبت به سخنان سفیر امریکا درکابل

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در مورد اظهارات اخیر سفیر ایالات متحده امریکا با رسانه ها در کابل واکنش نشان داده و هر آنچه سفیر امریکا گفته آن را رد و بی اساس خوانده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جیمز کننگهام سفیر ایالات متحده امریکا در کابل در نشستی با رسانه ها گفته بود که “موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتیژیک میان امریکا و افغانستان نیروهای امریکایی را مکلف به اقدام مشخصی در برابر حملات راکتی پاکستان به خاک افغانستان نمی سازد.”

او همچنان افزوده بود  که ایالات متحده امریکا در مورد این حملات بر خاک افغانستان معلومات کافی ندارد.

وزارت امور خارجه با نشر بیانیه ای گفته است، اظهارات جیمز درحالی صورت می گیرد که بر مبنای ماده نهم این موافقتنامه “ایالات متحده امریکا تأکید می کند که هرگونه تجاوز بیرونی علیه افغانستان را موجب نگرانی شدید خود می پندارد.

در صورت وقوع چنین رویدادی، طرفین باید هرچه عاجل در مشورت با هم پاسخ مناسبی را به شمول اقدامات سیاسی، دیپلوماتیک، اقتصادی و نظامی به توافق هر دو طرف و در مطابقت با احکام قوانین اساسی شان، طرح و تطبیق کنند.”

وزارت خارجه افغانستان تاکید کرده، آنچه مردم و دولت افغانستان بر اساس این موافقتنامه می خواهند، واکنش صریح ایالات متحده در قبال این حملات است.

سفیر ایالات متحده امریکا همچنان در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه چرا پنج عضو طالبان که در عوض سرباز امریکایی رها گردیده اند، به حکومت افغانستان تحویل داده نشدند، گفت: “ما هیچ گونه توافقی مبنی بر اینکه این افراد به افغانستان تحویل داده شوند با حکومت افغانستان نداریم، بلکه عزم و اراده این بوده است که این افراد به قطر منتقل شوند.”

دفتر سخنگوی رئیس جمهور این اظهارات را شدیداً رد کرده و آن را در مخالفت آشکار با توافقات قبلی با حکومت افغانستان می داند.

حکومت افغانستان در این مورد به اداره ایالات متحده امریکا، وزیر امور خارجه این کشور و همچنان نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان، مخصوصاً از دو سال به این سو، بار ها تأکید کرده است که اگر زندانیان طالب به رضایت و رغبت خود کشوری را انتخاب می کنند، حکومت افغانستان در رفتن آنها به آن کشور مشکل ندارد، اما اتباع افغانستان نباید به حیث اسیر از یک کشور بیگانه به کشور بیگانه دیگر برده شوند.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است، در آخرین تماس تلفنی که وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا یک شب قبل از انتقال این زندانیان با رئیس جمهور کرزی داشت از جانب حکومت اش تعهد سپرد که این افراد نخست به کشور شان افغانستان بیایند.

حالااگر این افراد برخلاف اراده و رضایت شان به قطر انتقال داده شده و در نظارت باشند، موجب نگرانی شدید دولت افغانستان بوده و آنرا سلب آزادی شهروندان خویش پنداشته و خود را مکلف به اعاده حقوق آنها می داند.

در ادامه بیانیه آمده است از اینکه ایالات متحده امریکا تعهدات شفاهی و کتبی خویش را بار دیگر در برابر مردم افغانستان نقض می کند، جایگاه و اعتبار این کشور منحیث همکار استراتیژیک نزد مردم افغانستان زیر سوال می رود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *