واکنش ها در قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران

daesh.ir-572570742652-saudi-iran-mapعادل الجبیر، وزیر امور خارجه آل سعود شب گذشته در یک کنفرانس خبری از قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و این امر واکنش های زیادی را در کشورهای اروپایی از جمله امریکا به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر امور خارجه عربستان در این کنفرانس خبری مدعی شد قطع روابط دیپلماتیک کشورش با جمهوری اسلامی ایران پس از هجوم به نمایندگی های سعودی در تهران و مشهد ایران صورت گرفته است.

همچنین الجبیر از همه کارمندان نمایندگی های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه، کنسولگری و دفاتر وابسته به آنها خواست که تا ۴۸ ساعت آینده خاک عربستان را ترک کنند.

در همین حال معاون وزارت خارجه ایران در واکنش به اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک اعلام کرد: سعودیها با اعلام قطع رابطه با تهران، نمیتوانند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش بگذارند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه هیچ آسیبی به دیپلماتهای سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است، گفت: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط گرایی شد، با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند.

وی با اعلام اینکه ریاض در مذاکرات هسته ای صلح آمیز ایران و شش کشور تلاش کرد نقش مخرب و غیرسازنده ایفا کند، افزود: اکنون نیز خطای راهبردی جدید مقامات سعودی اعدام آیت الله شهید شیخ نمر النمر رجل عالیقدر دینی است که به جهان اسلام و نه یک کشور خاص، تعلق دارد.

امیر عبداللهیان افزود: ایران یکی از أمن ترین کشورهای منطقه است و همه دیپلماتها در امنیت کامل به وظایف خود ادامه می دهند.

در همین حال “جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران در تماس های جداگانه تلفنی با مقامات مختلف جهان اقدام غیرانسانی عربستان در اعدام فجیع شهیدآیت الله نمر را محکوم کرده است.

ظریف در این تماسها که با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای منطقه، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بر قرار کرده ضمن اعلام محکومیت اقدام غیر انسانی و مخالف موازین بین المللی حقوق بشر در اعدام فجیع شهید آیت الله نمر عالم مظلوم و شجاع سعودی، آن را گام دیگری در ادامه سیاست های تفرقه افکنانه و حمایت از تروریستهای افراطی دانست که منطقه و جهان را به خاک و خون کشیده است.

وزیر خارجه ایران درباره پیآمدهای خطرناک این گونه اقدامات در زمینه تشویق افراط گرائی هشدار داد و بر ضرورت اقدامات هماهنگ منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از اقدام علیه گروههای مذهبی و پرهیز از سیاست های مبتنی بر طائفه گرائی تاکید کرده است.

آقای ظریف همچنین در این تماس ها تعهد صریح جمهوری اسلامی ایران را در خصوص حفاظت از اماکن دیپلماتیک کشور ها تاکید کرده است.

واکنش امریکا و اتریش به قطع رابطه ایران و عربستان

دولت امریکا در واکنش به اقدام عربستان برای قطع رابطه سیاسی با ایران از دو طرف خواست درباره تصمیمشان برای قطع روابط تجدیدنظر کنند.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه ای اعلام کرد: خواهان کاهش تنش ها بین ایران و عربستان است، این وزارتخانه تنش بین ایران و عربستان را برای مذاکرات صلح در سوریه مضر ارزیابی کرد.

به گزارش رویترز یک مقام ارشد در وزارت خارجه امریکا گفت: حوادث اخیر مسئله ای غیر قابل انتظار بود ولی دو طرف باید خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهند.

همچنین وزیر خارجه اتریش هم در پیامی توئیتری خواستار گفتگوی مستقیم ایران و عربستان برای حل و فصل اختلافات شد.

سباستین کورتز از ایران و عربستان خواست از راه حل مذاکره و گفت و گوی رو در رو برای حل و فصل تنش های پیش آمده در چند روز اخیر استفاده کنند.

Author

About Author