واکنش محقق به استراتیژی جدید امریکا

اعلام استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان و منطقه که بعد از هفت ماه بحث از سوی دونالد ترامپ اعلام شد، واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امریکا در استراتیژی جدید خود هشدار جدی به پاکستان در مورد مبارزه با تروریزم و فعالیت صادقانه این کشور در این راستا داده و از ادامه حضور نظامی در افغانستان خبر داد.

در همین راستا، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی، اعلام استراتیژى امریکا در قبال جنگ افغانستان را یک گام مهم در جهت انکشاف و ثبات کشور و مبارزه با تروریزم دانسته است.

در خبرنامه معاون دوم ریاست اجرائیه آمده است که استراتیژى جدید امریکا براى افغانستان و جنوب آسیا حاوى نکات مهم و قوى است که تأکید بر تعهد به توسعه افغانستان، ایستادن در کنار دولت و نیروهاى دفاعى کشور براى شکست و نابودى تروریزم، تمرکز بی‌سابقه بر روى مقابله با منابع تربیه و تجهیز تروریست‌ها و محدود نکردن کمیت و زمان‌بندى مبارزه با تروریزم از جمله این نکات است.

به نقل از خبرنامه، مواردى که یاد شد، مردم افغانستان را به آینده با ثبات و عارى از جنگ امیدوار می‌سازد.

از دید محقق، آنچه که می‌تواند به موفقیت این استراتیژى کمک کند؛ در بُعد داخلى «حفظ مؤلف‌هاى وحدت ملى و تأمین وفاق سراسرى مردم افغانستان» و در بُعد خارجى هم «توجه به جلب همکارى بیشتر کشورهاى منطقه به امر مبارزه با دهشت‌افگنى و تقسیم‌نشدن توان و نگرش جهان در این زمینه» است.

معاون ریاست اجرائیه می‌گوید؛ آنچه که به عنوان یک اشتباه رایج و خطرناک در منطقه جارى است، تقسیم تروریزم به خوب و بد است که هر کشورى تروریزم را از نگاه منافع ملى‌شان، به خوب و بد تقسیم و تعریف می‌کند.

به عقیده وی، آنهایی که تروریزم را خوب می‌دانند و از نظر مالى و نظامى آنها را اکمال می‌کنند؛ به رویارویى و قطب‌بندى نامطلوب جهانیان مبدل می‌سازد که از آن به جنگ نیابتى تعبیر می‌شود و نشانه‌هاى این خطر در افغانستان دیده شده است.

محقق به همکاری روسیه و امریکا تاکید کرده و گفته است :«من معتقدم که همکارى میان همه قطب‌هاى جهان خصوصاً امریکا و روسیه در برابر تروریزم ممکن است؛ چنانچه اینها در جاهاى دیگرى از جهان باهم همکارى دارند، من احساس می‌کنم براى اینکه از تبدیل شدن افغانستان به میدان جنگ نیابتى بین دو قطب بزرگ جهان جلوگیرى بعمل آید، باید تلاش شود تا در یک هم‌گرایى جهانى و منطقوى از تروریزم تعریف واحد ارائه شده و با آن مشترکاً مقابله گردد و بر احتمال جنگ نیابتى که خطر شعله‌ور شدن جنگ‌هاى وسیع‌ترى را بدنبال خواهد داشت، نقطه پایان گذاشته شود.»

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *