واکنش عطا محمد نور در باره گزارش روزنامه هشت صبح

ستر جنرال عطا محمد نور، والی بلخ در باره نوشته اخیر روزنامه هشت صبح واکنش نشان داد و گزارش این روزنامه را بکلی رد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامۀ هشت صبح در شمارۀ روز چهارشنبه، سیزدهم عقرب گزارشی را با عنوان «امپراطور شمال از بلخ می‌رود» به نشر رساند.

با این حال آقای نور در جوابیه این گزارش به شرح ذیل نوشته است:

با احترام به اصل آزادی بیان، اگر از این بگذریم که چه هدفی می‌تواند در پی این نوشته نهفته باشد، آنچه آشکار است اطلاعات نادرست و ناقص آن «منبع موثق» است که نویسندۀ مقالۀ هشت صبح بارها از آن یاد کرده است.
مذاکرات من با رییس‌جمهور خبر تازه و پوشیده نیست. مشخص است که به عنوان یکی از چهره‌های مهم سیاسی افغانستان در سالیان گذشته و به عنوان یک وزنۀ بزرگ در انتخابات ریاست‌ جمهوری و رییس شورای اجراییۀ یک حزب کلان و محوری افغانستان حق داریم بر سر جایگاه و منافع مردم، حزب جمعیت و متحدین سیاسی این حزب، با حکومت و هر گروه سیاسی دیگری که بتواند به تأمین حق مردم و منافع جمعیت اسلامی کمک کند وارد مذاکره شویم که من این اجازۀ این مذاکرات را از رییس جمعیت اسلامی نیز دارم و این موضوع را قبلاً به رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز گفته‌ام.

از آغازین روزهای تشکیل حکومت وحدت ملی به صورت مستقیم با رییس‌جمهور افغانستان دیدار و گفت‌و‌گو داشته ام، این مذاکرات در چند وقت اخیر به طور جدی و دوجانبه میان ما در جریان است که در آخرین پیام رسانه‌یی‌ خود این موضوع را به هواداران خود و مردم کشور یادآوری کردم.

اطلاعات ناقص نویسندۀ مطلب در آن جاست که تمامی خواست‌های من را به را تقرر دو سه چهرۀ نزدیک به خودم عنوان کرده است. با صراحت باید بگویم که چنین چیزی اصلاً در دستور کار مذاکرات ما با ارگ نبوده است.

بیشتر بست‌های یادشده در مطلب هشت صبح پیش از این نیز از سوی افراد نزدیک به ما و بر اساس توانایی‌های این افراد و اصول اداری کشور پیش برده می‌شدند، پس درست نیست اگر یک بار دیگر فرض کنیم که تقرر این افراد بتواند جزیی از یک مذاکرۀ جدی باشد.

آقای زلمی یونسی در اولین فهرست کابینه از سوی حکومت افغانستان به عنوان نامزدوزیر معارف پیشنهاد شده بود که به دلیل مخالفت دوستان خود ما، نتوانست از شورای ملی رأی اعتماد بگیرد و همان زمان جناب رییس جمهور و جناب رییس اجراییه وعده سپردند ایشان را بر اساس توانایی شان در یک موقف خوب دیگر مقرر کنند، نزدیک به یک و نیم سال درخواست ایشان روی میز ریاست اجراییه بود که سرانجام از سوی رییس جمهور منظور شد.

آقای عثمانی از آغاز تشکیل همین حکومت به عنوان معین در وزارت صحت‌عامه کار می‌کرد که به دلیل سلایق شخصی وزیر صحت مجبور شد تغییر موقعیت داده و در همین بست معینیت در وزارت اقتصاد به کارش آغاز کند. این چگونه می‌تواند یک معامله باشد؟ عبدالجبار آریایی نیز از دو سال بدین سو به عنوان رییس دفتر وزارت معارف کار کرده و اگر در جای دیگری نیز مقرر شود، اتفاق عجیب نخواهد بود. آقای ربیع حداقل چهارده سال به عنوان رییس صحت‌عامۀ بلخ کار کرده است و بر اساس اصول اداری ارتقای او به معینیت یک مسأله کاملاً عادی و منطقی است.

همان طور که بارها گفته‌ام مهم‌ترین خواست ما در مذاکرات، تطبیق توافقنامۀ سیاسی و آوردن اصلاحات اساسی در ساختارهای انتخاباتی و اداری کشور است.

طولانی شدن این مذاکرات خود نشانۀ منطقی بر این است که خواست‌های ما در مذاکرات، آن قدر جدی بوده اند که ایجاب مذاکرۀ طولانی را کرده است. شک نیست که اگر تمام خواسته های ما در این مذاکرات عزل و نصب سه-چهار فرد نزدیک به خود در مناصب دولتی باشد، بسیار زود این خواست به دست می‌آمد و دیگر نیازی به مذاکرات بعدی نبود.

هیچ چیزی در این مذاکرات هنوز نهایی نشده و بر اساس توافق با ریاست جمعیت اسلامی هر زمانی که این مذاکرات به نتیجۀ اولیه برسد جزییات آن با رییس اعضای رهبری حزب شریک ساخته می‌شود.

آنچه در مورد وظیفۀ من در نوشته هشت صبح تذکر رفته است، کاملاً بی‌اساس است. من درخواست هیچ‌ مقام و وظیفه‌یی برای خودم را نداشته ام، این مسأله برای من در اولویت قرار ندارد و هیچ بحثی در مورد اینکه برای خود وظیفۀ نو بخواهم در مذاکرات ما مطرح نبوده است. در این مورد پس از تطبیق کامل توافقنامه حکومت وحدت ملی تصمیم خواهم گرفت.

یکی از مواردی که بسیار در این نوشته زشت و ناپسند بود، اشاره به ریاست شورای صلح توسط دانشمند فرزانه رهبر شهید جهاد و مقاومت استاد پروفیسور برهان‌الدین ربانی به عنوان یک معامله است. ما این بخش از نوشته را اهانت به جایگاه این شخصیت دانشمند و ماندگار تاریخ سیاسی کشور پنداشته به نویسندۀ مقاله و کسانی که این بحث را مطرح می‌کنند با صراحت یادآوری می‌کنیم که ما از کنفرانس بن تا اکنون هیچگاهی در هیچ معاملۀ بدی شریک نبوده ایم و طرف هیچ تعامل نادرست را نگرفته ایم.

ریاست شورای عالی صلح برای رهبر شهید حزب جمعیت اسلامی که پنجاه سال صادقانه برای مردم و کشورش در میدان نبرد و سیاست زحمت کشیده و افتخار آفریده است، یک امتیاز نه بلکه نتیجۀ فداکاری و بزرگ‌منشی ایشان در راستای تلاش برای تحقق صلح و ثبات در کشور به عنوان آرمان والای شان بود.

هرچند نشر و بازتاب چنین مقالاتی شاید بخشی از روند دموکراتیک و نتیجۀ آزادی بیان به عنوان یک اصل ارزشمند باشد، اما اگر خواست‌های ذهنی یا اطلاعات رسیده از منابع غیر موثق به صورت گزارش، مقاله یا استخاره بازتاب یابند، ممکن است به اعتماد جمعی مردم به رسانه‌های معتبر و روزنامه‌نگاران کشور لطمۀ جبران‌ناپذیر وارد آورد.

این نخستین باری نیست که روزنامۀ «هشت صبح» نوشته‌های غرض آلود را در مورد من نشر می‌کند. می‌خواهم بگویم که ما از واژه‌هایی که در این نوشته به کار رفته است، به خوبی می‌توانیم منبع این اطلاعات ناقص را تفکیک کنیم و بشناسیم. ما به اصل آزادی بیان احترام داریم و آرزومندیم رسانه‌های کشور در راستای منافع مردم گام بردارند و از تلاش‌های ناکام و ناقص برای تخریب چهره‌های بزرگ کشور بپرهیزند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *