واکنش عراق به قطع روابط “عربستان، مصر، امارات و بحرین” با قطر

نخست وزیر عراق در پی قطع روابط کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین با “قطر” اعلام کرد کشور در تنش ایجاد شده بین چهار کشور به شمول عربستان با قطر طرف هیچ کس رانمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، چهار کشور عربی “عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین در اقدامی هماهنگ تمامی ارتباطات خود را با کشور قطر قطع کرده اند.

در همین “حیدر العبادی” نخست وزیر عراق عصر امروز سه شنبه در واکنش به تنش ایجاد شده بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ضمن ابراز تأسف از این اتفاق، اعلام کرد که بغداد از هیچ یک از طرف‌های درگیر در این تنش حمایت نمی‌کند و بی‌طرف است.

نخست وزیر عراق در مورد تأمین امنیت مرزهای غربی خود با سوریه نیز گفت که بغداد با هماهنگی دولت سوریه به دنبال کنترل مرزهای مشترک است.

وی تأکید کرد که عراق اجازه نخواهد داد گروه‌های مسلح از این کشور به سوریه منتقل شوند.

در همین حال چند ساعت بعد از قطع روابط میان عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر، امیر قطر مراسم افطاری را با حضور علما، قضات و شخصیت‌های دینی از جمله یوسف قرضاوی برگزار کرد.

در این مراسم افطار “جاسم بن حمد آل ثانی” نماینده شخصی امیر قطر و یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین که از او به عنوان پدر معنوی اخوان المسلمین یاد می‌شود حضور داشتند.

در این مراسم مسئولان قطری قرضاوی را به گرمی به حضور پذیرفتند.

گفتنی است عربستان، مصر، امارات و بحرین کشور قطر را به “حمایت از تروریسم” متهم کرده‌اند هر چند قطر این اتهامات را تکذیب و تأکید کرده که برخی برای تخریب وجهه دوحه تلاش می‌کنند.

تنش میان این کشورها از زمانی آغاز شد که خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اظهاراتی را از امیر این کشور منتشر کرد که وی در آن از حزب الله و ایران و حماس تقدیر کرده است. با این حال دوحه اعلام کرد که سایت خبرگزاری قطر هک شده بود و امیر قطر چنین اظهاراتی ایراد نکرده است.

همچنین وزیر امور خارجه قطر در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر حمایت قطر از تروریسم اعلام کرد که وی اشتباه می‌کند و این کشور در حال مبارزه با تروریسم است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: مقامات قطر و امارات عربی متحده روز سه‌شنبه گفتند برخلاف تنش دیپلماتیک میان دو طرف ، قطر هیچ برنامه‌ای برای بستن خط لوله دلفین که گاز طبیعی به امارات منتقل می کند، ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا روز سه‌شنبه با بیان این‌که تمام نشانه‌ها از پشتیبانی قطر از تروریسم حکایت دارد، افزود که قطع روابط با این کشور، می‌تواند آغازی برای پایان فجایع تروریسم باشد.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «خوشحالم که سفر اخیرم به سعودی و دیدارم با سران منطقه در زمینه مبارزه با تروریسم، در حال ثمر دادن است».

او افزود: «در سفر اخیرم به خاورمیانه گفتم که حمایت مالی از اندیشه تندرو نمی‌تواند ادامه یابد. سپس رهبران به قطر اشاره کردند».

رئیس جمهوری آمریکا در توییت دیگری نوشت: «کشورهای دیگری به حرکت ایجاد شده علیه منابع حمایت مالی از تروریسم خواهند پیوست».

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *