واکنش دور از انتظار اردوغان به قتل خاشقچی

رئیس جمهور ترکیه بر خلاف انتظارها، موضع جدی در قبال قتل «جمال خاشقچی» نگرفت؛ اما گفت که قتل وی «از پیش طراحی شده بود.»

به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری خاورمیانه، رجب طیب اردوغان در سخنرانی هفتگی خود در پارلمان ترکیه خصوص قتل بی رحمانه «خاشقچی» گفت :«مرگ وی یک برنامه از قبل طراحی شده بوده؛ زیرا قبل از کشته شدن خاشقچی کمره های داخل کنسولگری سعودی برداشته شده بود.»

وی افزود که خاشقچی توسط یک تیم ۱۸ نفره که از عربستان سعودی عازم استانبول شده بودند به طرز فجیعی به قتل رسیده است.

به باور اردوغان؛ اینکه این قتل به طرز بی رحمانه صورت گرفته در آن شکی نیست و توضیح سعودی ها مبنی بر اینکه تعدادی ماموران به شکل  خودسرانه مرتکب این جنایت شده اند، رضایت بخشی نیست و عربستان باید تمام افراد دخیل در این پرونده را به مراجع کشور ترکیه تسلیم دهند زیرا این جنایت در این کشور صورت گرفته است.

از قتل طراحی شده تا باج دهی عربستان به اردوغان

بر بنیاد گفته های اردوغان و تحقیقات انجام شده؛ قتل خاشقچی از قبل برنامه ریزی شده بود.

سردبیر روزنامه قطری «الشرق» نیز در این رابطه گزارش داده است که فرستاده ویژه ولیعهد عربستان برای مختومه کردن پرونده قتل خاشقچی به ترکیه رفته و به رئیس جمهور این کشور پیشنهاد رشوه کرده است.

«صادق محمد العامی» در توئیتر خود نوشته است «خالد الفیصل امیر مکه «فرستاده» محمد بن سلمان در سفری به ترکیه، به رجب طیب اردوغان پیشنهاد کمک های مالی و پایان دادن به محاصره قطر را داده بود.»

وی همچنان نوشت که اردوغان پیشنهاد خالد الفیصل را رد کرده است.

این در حالی است که نیویاریک تایمز نیز در گزارشی نوشته بود عربستان برای پرده اندازی روی پرونده قتل روزنامه نگار منتقد سعودی به امریکا ۱۰۰ میلیون دالر پرداخته است.

«گروه ببرها» تیم ترور خاشقچی

جمال خاشقچی به طرز فجعیانه به قتل رسیده است و بر اساس گزارش رسانه خبری انگلیسی «میدل ایست آی» تیم ترور این روزنامه نگار شهروند عربستان معروف به «گروه ببرها» است که زیر نظر ولیعهد سعودی فعالیت می کند.

بر اساس تحقیقات این رسانه انگلیسی، خاشقچی اولین قربانی این تیم به رهبری بن سلمان نبوده است.

«گروه ببرها» از یک سال بدینسو عرض اندام نموده و متشکل از ۵۰ جاسوس ماهر دستگاه اطلاعاتی و نظامی عربستان میباشد و زیر نظر مستقیم «بن سلمان» کار میکند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *