واکنش جدی رسانه های پاکستان در مورد امرالله صالح

گماشته شدن امرالله صالح و اسدالله خالد به عنوان سرپرستان وزارت های امور داخله و دفاع، ضمن اینکه واکنش های بی شمار داخلی را به همراه داشت، واکنش های خارجی نیز داشته است.

این دو تن که پیش از این در راس اداره امنیت ملی حضور داشتند و کارکردهای متنوع و خوبی نیز از خود بجا گذاشته بودند، به گمان شماری از جمله افرادی هستند که مخالفت جدی با پاکستان به ویژه سازمان استخباراتی این کشور (آی اس آی) دارند.

همین رویکرد این افراد به ویژه امرالله صالح، سرپرست وزارت امور داخله باعث شده تا شماری از رسانه های پاکستان واکنش های جدی در قبال حضور دوباره وی در کابینه افغانستان نشان دهند که نجیب دانش، سخنگوی این وزارت بخش هایی از واکنش ها در صفحه فیس بوک خود آورده است.

روزنامه «پاکستان» در مقاله ای با اشاره به حضور امرالله صالح گفته است: «گماشتن «امرالله صالح» در وزارت داخله افغانستان، به صدا درآمدن زنگِ خطری برای اِعمالِ پروژه‌ های دیرینه پاکستان است.»

نویسنده این مقاله به جزئیات «پروژه‌ ها» اشاره نکرده، اما تاکید داشته که وی (صالح) پیش از این نیز در هنگام ماموریتش در استخبارات افغانستان، تهدید جدی در برابر منافع درازمدت پاکستان در افغانستان پنداشته می ‌شد.

«نوای روز» نیز از دیگر رسانه های پاکستان که واکنش نشان داده و آورده است «پاکستان، همواره از تامین ثبات در کشور مسلمان و کافرشکن افغانستان حمایت می ‌کند؛ اما تصمیمِ تازه‌ رئیس جمهور غنی برای آوردن «اسدالله خالد» در وزارت دفاع و «امرالله صالح» از پیروان «احمدشاه مقصود» (احمدشاه مسعود)، ممکن است خطرهای بی‌ ثباتی در آن کشور را بیشتر کند.

روزنامه «مشرق» نیز گفته است «امرالله صالح وزیر پولیس (داخله) افغانستان، به دلیل داشتنِ تجربه ‌های استخباراتی‌اش، از سیاستِ پاکستان برای حمایت از گروه‌ های مسلمان و مجاهد در افغانستان، آگاهی دارد.»

به عقیده نویسنده این روزنامه، حضور صالح می ‌تواند برای جلوگیری از سیاستِ حمایتِ پاکستان از این گروه ‌ها مانع ایجاد کند.

از سویی هم روزنامه «جنگ راولپندی» در واکنش به حضور امرالله صالح آورده است که «امرالله صالح وزیر داخله جدید افغانستان، روابط دوستانه با «اندیا» (هندوستان) دارد».

به نظر این روزنامه، تعیین صالح، سودی برای آنها (پاکستان) نخواهد داشت.

این در حالی است که اسدالله خالد و امرالله صالح بعد از روی کار آمدن تاکید کردند که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بعد از این حالت تعرضی نسبت به مخالفان مسلح دولت خواهند داشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *