واکنش بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) در باره اعلام برگزاری انتخابات

صغرا سعادت، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان “تیفا” از اعلام زمان برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ از سوی کمیسیون انتخابات استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیسیون مستقل انتخابات روز ۵ شنبه زمان برگزاری انتخایات پارلمانی و شورای های ولایتی را ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷ اعلام کرد.

براساس پیش بینی قانون، انتخابات شورای ملی باید در اوایل سال ۱۳۹۴ برگزار می شد. با گذشت بیش از دو سال از این موعد، اکنون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاریخ جدید برای برگزاری انتخابات را اعلام کرده است.

با این حال بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) با نشر خبرنامه ای این عمل را یک گام مثبت در راستای تطبیق قانون و احیای ثبات و تامین مشروعیت نظام دانسته و از آن استقبال می نماید.

این نهاد انتخاباتی تاکید کرد که با توجه به شرایط امنیتی، سیاسی و اقتصادی حاکم در کشور و به هدف کمک به عملی ساختن فرایند انتخابات، تیفا نگرانی های خود در مورد انتخابات پیشرو و چگونگی برگزاری آنرا قرار ذیل اعلام میدارد:

۱ نا امنی های گسترده و افزایش خشونت در کشور، شاخصه های اصلی انتخابات شفافیت سراسری، عادلانه و همگانی بودن را محدود و با چالش های جدی مواجه می سازد.

۲ تنش های سیاسی در درون نظام و تشویش اذهان عمومی از این آدرس، برگزاری شفاف و قابل قبول انتخابات را با چالش و نگرانی مواجه ساخته است.
۳ براساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات، برای ثبت نام و تثبیت هویت رای دهنده گان و انتقال نتایج از تکنالوژی استفاده خواهد شد: این در حالیست که تا کنون چگونگی مدیریت، نحوه عملکرد سیستم، موثریت، منابع تمویل کننده و نحوه فراهم سازی این تکنالوژی مشخص نیست.

۴ با توجه به ظرفیت تخنیکی/ مسلکی کمیسیون، امکان تهیه لیست رای دهندگان بر اساس حوزه های انتخاباتی جدید، مورد سوال و نگرانی است.

۵ برگزاری انتخابات به تاریخ معینه نیازمند اقدامات عملی کمیسیون سر از فردای اعلام این تاریخ است و این در حالیست که منابع تمویل کننده مالی انتخابات تا کنون مشخص نشده است.

۶ تلاش های صورت گرفته برای احیای اعتماد عمومی نسبت به انتخابات تا کنون عملی نشده است و نگرانی مردم در مورد شفافیت و موثریت انتخابات همچنان باقیست.

۷ استقلالیت کمیسیون و مداخله در امورات آن از عمده نگرانی هاست. به تعویق اندازی انتخابات در دوسال گذشته از سوی حکومت و دست باز آن در تصمیم گیری های انتخاباتی، احتمال مهندسی شدن فرایند انتخابات توسط حکومت و مداخله در امور کمیسیون را بیشتر میسازد.

براساس خبرنامه بنیاد انتخابات شفاف افغانستان باور دارد که ادامه این مشکلات و نبود برنامه و اقدام عملی برای مرتفع ساختن آن، میتواند صدمات جدی را بر فرایند و نتایج انتخابات پیشرو وارد سازد و حتی امکان برگزاری آنرا با مخاطره مواجه ساخته و یا باعث تعویق آن گردد.

همچنین تیفا، پیشنهاد می نماید که مجریان انتخاباتی، دولت افغانستان و جامعه جهانی هر کدام به نوبه خود، و براساس مسئولیت های که در جهت اجرا و به ثمر رساندن این مهم دارند، اقدامات سریع و مورد نیاز را انجام داده و تعهد و جدیت خود را برای برگزاری یک انتخابات شفاف، عادلانه و مشروع، ثابت سازند.

این نهاد افزوده است که دولت افغانستان و جامعه جهانی برای تامین امنیت و برگزاری انتخابات سراسری، باید برنامه خود را هرچه عاجل تر اعلام و آنرا عملی نمایند.

همچنین بودجه مورد نیاز انتخاباتی، نحوه مدیریت و تمویل کننده گان داخلی و خارجی آن مشخص شده و کمیسیون مستقل انتخابات برنامه عمل خود برای برگزاری انتخابات را همگانی ساخته و در مشوره و هماهنگی نزدیک با نهاد های مدنی و نهاد های همکار داخلی و خارجی، زمینه اجرایی ساختن و نظارت از آنرا فراهم سازد.

همچنین اقدامات اصلاحی و تلاش در جهت احیای اعتماد عمومی و تضمین مشروعیت انتخابات باید از سوی دولت و کمیسیون مستقل انتخابات در هماهنگی با نهاد های ذیدخل روی دست گرفته شده و اجرا گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *