واکنش‌ها در قبال حمله خونین چهارراهی زنبق کابل

شماری از فعالان مدنی و باشنده‌گان ولایت‌های شمالی کشور در اعتراض به رویداد خونین روز چهار شنبه گذشته در چهارراهی زنبق کابل، گردهم آمده خواستار بررسی این قضیه خونبار به گونه جدی از سوی حکومت شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این فعالان مدنی که در ولایت‌های سرپل، بلخ و بغلان گردهم آمده‌اند از حکومت می‌خواهند که عاملان این رویداد را شناسایی کرده و به پنجه قانون بسپارند.

آنان همچنان رهبران حکومت را به بی‌کفایتی متهم می‌کنند و خواستار برکناری برخی از مقام‌ها از سِمت‌شان هستند.

به گفته این معترضان؛ بی‌کفایتی مقام‌های بلند پایه حکومتی، در راستای بررسی و مجازات عاملان رویدادهای خونین مانند دهمزنگ، شفاخانه ۴۰۰ بستر و قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ باعث گردیده است تروریستان بدون ترس به هرگونه اعمال تروریستی دست بزنند.

آنان خواستار اعدام افرادی استند که به جرم دست داشتن در اعمال تروریستی در زندان‌های کشور زندانی می‌باشند، این معترضین بیشتر بر اعدام انس حقانی از سوی حکومت تأکید دارند.

پیش از این گزارش‌هایی از صدور احکام اعدام ۱۱ تن از زندانیانی از سوی رئیس‌جمهور صادر شده است که در میان آنان نام انس حقانی شامل نمی‌باشد.

در عین حال، این شهروندان کشور آتش‌باری روز جمعه از سوی نیروهای امنیتی بر روی معترضان در شهر کابل را محکوم می‌کنند و خواستار محاکمه کسانی استند که در این رویداد دخیل بوده و دستور گلوله‌باری را داده‌اند.

در رویداد خونین روز چهار شنبه گذشته در کابل، نزدیک به ۵۰۰ تن کشته و زخمی شدند که این رویداد خونین واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج کشور در قبال داشته است.

اعتراضات گسترده مردمی که روز جمعه در شهر کابل صورت گرفت با واکنش نظامی و مسلحانه نیروهای امنیتی روبرو شد که در پی این شلیک‌ها، دست‌کم ۷ تن کشته شده و ۱۱ تن دیگر جراحت برداشته‌اند.

تا کنون موقف رسمی ریاست جمهوری در این قبال روشن نیست؛ اما ریاست اجراییه خواستار گفتگو نماینده‌گان معترضین با حکومت شده است.

محراب‌الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *