واقعیت خشونت علیه زنان، فاصله زیادی با هدف تجلیل آن دارد

همزمان با آغاز کمپاین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان در کشور، رئیس جمهور اظهار داشت که واقعیت میزان خشونت علیه زنان در کشور با هدفی که تجلیل می شود، فاصله زیاد دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمپاین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان در مراسمی که امروز (۳قوس) با حضور مقام های عالی رتبه دولت برگزار شد، آغاز گردید.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در این مراسم اظهار داشت که زن شهروند درجه اول کشور است و باید دید مردم نسبت به این قشر تغییر کند.

به گفته وی، هدفی که از آن تجلیل می کنیم با واقعیت های جامعه در مورد خشونت علیه زنان فاصله زیاد دارد که دولت تلاش دارد این فاصله را با همکاری مردم و علما کاهش دهد.

وی تاکید کرد که زنان کشور هم اکنون نیز در اداره های دولتی مورد اذیت و آزار و خشونت قرار می گیرند.

به گفته رئیس جمهور :«امروز نیز یک بخش عمده خشونت ها علیه زنان به اساس فرهنگ زن ستیز در ادارات حکومتی صورت میگیرد که شامل تهدید و جلوگیری از حضور زنان در ادارات میشود. تبعیض منفی هنوز هم دوام دارد، شکایت هایتان از پروسه سی بی آر به من رسیده و تعهد من این است که رفع می شود.»

وی این برخورد را قابل تحمل ندانست و تاکید کرد که مکلفیت همه است تا در رفع و تغییر این فرهنگ زن ستیز تلاش کنند.

رئیس جمهور غنی معتقد است که خشونت علیه زنان یک پدیده بین المللی است و بدبختانه یک مشکل جدی ملی است که بین واقعیت و هدف فاصله ایجاد کرده است.

وی برای اینکه فاصله بین زنان و مردان در جامعه کاهش یافته و مشکلات موجود حل شود؛ اظهار داشت که برای این هدف، لازم است میان نهادهای عنعنوی و نهادهای مدنی جامعه، در کنار تلاش هدفمندانۀ سیستم های تعلیمی و تحصیلی، همزمان با تلاش های آگاهانه و مسئولانه رسانه ها، همکاری و هماهنگی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور نقش علما را در کاهش خشونت علیه زنان مهم دانسته و اظهار داشت که نهادهای مدنی باید تلاش کنند تا سطح آگاهی عمومی را نه تنها در سطح شهرها، بلکه در قریه ها و ولسوالی ها نیز بالا ببرند و مردم را به عواقب ناگوار که از اعمال خشونت بر زنان ناشی می شود، آگاه بسازند.

در عین حال، دلبر نظری، وزیر امور زنان در این مراسم اظهار داشت که برای کاهش و جلوگیری از خشونت علیه زنان باید کارهای اساسی انجام شود که از آن جمله می توان به عضویت زنان در شورای علمای کشور اشاره کرد.

به گفته وی، وزارت امور زنان اولین گروه ۱۰ نفره زنان با تحصیلات دینی را برای عضویت در شورای علمای کشور معرفی خواهد کرد و از دولت نیز تقاضا می شود که این درخواست را مورد ارزیابی قرار دهد.

در همین رابطه رئیس جمهور غنی اظهار داشت که این درخواست در نشست کابینه مورد بحث قرار داده خواهد شد.

بانو نظری با بیان اینکه در سال جاری ۳۳۷۲ مورد خشونت علیه زنان در این وزارت به ثبت رسیده اظهار داشت که به بیشتر این موارد تا حال رسیده گی نشده است.

بر اساس معلومات وزیر امور زنان، ۲۱۵۱ قضیه خشونت علیه زنان در حال بررسی قرار دارند و ۸۴۷ مورد نیز با میانجیگری ریش سفیدان محل در ولایت های مختلف حل و فصل شده است.

به گفته دلبر نظری، تا زمانی که علل و عوامل خشونت علیه زنان در کشور ارزیابی و ریشه یابی نشود، کاهش و جلوگیری آن مشکل خواهد بود.

با این حال، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه اظهار امیدواری کرد که کمپاین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان نتایج خوبی به دنبال داشته باشد و این پدیده را در کشور کاهش دهد.

به باور وی، یک زن که در جامعه مورد اذیت و آزار قرار گرفته، نمی تواند فامیل و فرزندان خود را به خوبی تربیت کند و این امر باعث می شود که جامعه تاوان این مشکل را بپردازد.

این در حالی است که خشونت علیه زنان در کشور به ویژه در مناطق ناآرام کشور افزایش یافته و به دلیل عدم حضور و حاکمیت دولت در این مناطق، آمار آن در اختیار نهادهای دولتی نیز قرار نمی گیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *