واردات زعفران به افغانستان ممنوع شد

واردات زعفران و پیاز آن به هدف «حفظ جایگاه جهانی، پایداری کیفیت، ارزش ‌افزایی و گسترش تولید زعفران افغانستان» از سوی رئیس جمهور ممنوع شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تصمیم بعد از پیشنهاد وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و از سوی ریاست جمهوری گرفته شده و امروز (۱۵میزان) اعلام شد.

در بیانیه مطبوعاتی مرکز رسانه های حکومت آمده است که وزارت زراعت در پیشنهادش به ریاست جمهوری ابراز کرده است: «از آن‌جایی که ورود و قاچاق زعفران و پیاز آن به داخل کشور در سال‌های اخیر باعث بعضی دشواری‌ها شده، این موضوع یکی از موانع عمده در راستای توسعه کشت و صادرات زعفران است؛ واردات و قاچاق زعفران و پیاز آن، دستاوردهای چشم ‌گیر پروژه توسعه کشت زعفران افغانستان را متأثر می ‌سازد و باعث کاهش تولید و کاهش علاقه ‌مندی دهقانان به کشت آن می ‌شود.» به اساس معلومات خبرنامه، اکنون ریاست جمهوری نیز واردات زعفران و پیاز آن را ممنوع کرده است.

این در حالی است که اتحادیه ملی زعفران‌ کاران افغانستان نیز چندی قبل در دیدار با رئیس جمهور خواهان منع واردات زعفران و پیاز آن به کشور شده بود. زعفران افغانستان، یکی از بهترین و با کیفیت ترین نوع زعفران در دنیا است که بازارهای مناسب جهانی دارد. بر اساس معلومات وزارت زراعت؛ میزان تولید زعفران در دو سال گذشته از ۳/۵ تُن به ۱۰/۶ تُن و ساحه کشت آن از یک هزار و ۵۰ هکتار به پنج هزار و ۲۰۵ هکتار افزایش یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *