“واخان” دومین پارک ملی در سطح کشور شناخته شد

badakhshan 1ولسوالی واخان ولایت بدخشان در شمالشرق افغانستان با داشتن منابع سرشار جاذبه های توریستی، ازسوی نهاد بین اللمی تحفظ حیات و حش (WCS) و حکومت افغانستان، به حیث دومین پارک ملی افغانستان شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “داکترجلال ناصری” رئیس حفظ میراث های طبیعی وزارت محیط زیست می گوید که این وزارت در همکاری و هماهنگی با سازمان تحفظ حیات وحش و وزارت زراعت، جهت حفاظت از ساحات اعلان شده پارک ملی واخان و مراقبت از حیات وحش، انجمن ها واتحادیه های مردمی را ایجاد خواهند کرد.

وی در ساخت پلان مدیریتی ولسوالی واخان به عنوان دومین پارک ملی افغانستان از حکومت محلی بدخشان و موسسات ذیربط وهمه مردم بدخشان خواست که آنان را همکاری کنند.

احمد فیصل بیک زاد والی ولایت بدخشان از حکومت مرکزی افغانستان و سازمان های حمایت از حیات وحش خواست که در خصوص ایجاد میدان هوایی کوچک و راه های مواصلاتی واخان دومین پارک ملی افغانستان توجه جدی کنند.

وی از سرمایه گذاران نیز خواست که در این ولسوالی سر مایه گذاری کرده و رستورانت های سیاحتی بسازند.

باشنده های بدخشان نیز اعلام شدن واخان به عنوان دومین پارک ملی کشور را در حفظ حیات وحش، شکار غیر قانونی حیوانات و پرنده های کمیاب و قطع جنگلات سودمند می دانند.

استاد سمیع الله سیحون می گوید که واخان علاوه از مناظر طبیعی و جاذبه های توریستی، با داشتن حیوانات کمیاب مانند پنلگ برفی، آهوی مارکوپولو، بزکوهی و ماهی خالدار شهرت جهانی دارد.

وی می گوید که ده سال گذشته نسل این حیوانات نادر به اثر شکار غیر قانونی در حال انقراض بود، و لی به گفته او با فعالیت زیست محیطی سازمان بین المللی تحفظ حیات وحش، حالا این حیوانات از خطر انقراض نجات داده شده اند.

سیحون می گوید: ” قرغز ها از سوی کشور تاجکستان می آمدند آهوی مارکوپولو، پلنگ برفی و بز کوهی را در واخان شکار می کردند، شکارچیان غیر قانونی کشور ماهم در از بین بردن نسل این حیوانات وحشی کمیاب رول دارند، ولی با فعالیت جدی سازمان WCS حالا این حیوانات مصوون اند.”

در همین حال ریچارد پیلی رئیس عمومی سازمان بین المللی WCS می گوید که دراین ولسوالی علاوه از مناظردیدنی مانند دریاچه ها، جهیل ها، دشت های سبز، کوه های سربفلک و آبشارهای بلند نیز وجود دارد که از جاذبه های توریستی این منطقه محسوب می شوند.

پیلی می گوید که نسل حیوانات نایاب مانند پنلگ برفی، آهوی مارکوپولو، بزکوهی، ماهی های خال از خطر انقراض نجات داده شده و حالا در حال افزایش است.

او همچنان موجودیت زیاد گیاهان کمیاب دارویی در این ولسوالی را از میراث و داشته های مادی در این ولایت خواند و بر حفظ و شناخت آن تاکید کرد.

واخان در حال حاضر نیز یکی از مناطق مورد علاقه گردشگران خارجی است که در مهمان خانه های کوچک محلی در منطقه پذیرایی می شوند.

بند امیر ولایت بامیان در مرکز افغانستان در سال ۱۳۸۸ به عنوان اولین پارک ملی افغانستان نامگذاری شده است.

Author

About Author