واتس‌آپ و تلگرام در افغانستان مسدود نخواهد شد

دیروز شام رییس جمهور غنی ، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی و سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در نشستی مشترک که داشتند گفتند که شبکه‌های اجتماعی واتس آپ و تلگرام در افغانستان مسدود نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در خبرنامه ریاست جمهوری آمده است که « قانون اساسی افغانستان، آزادی بیان را تضمین کرده است و حکومت وحدت ملی متعهد به اجرا و پاسداری از ارزش های آن می باشد. آزادی بیان برحسب صراحت قانون اساسی از تعرض مصوون بوده و حکومت وحدت ملی خود را مکلف به رعایت و حمایت از آن میداند»

در ادامه این خبرنامه افزوده است که « اخیراً، خبرهای در پیوند به مسدودشدن (واتساپ و تلیگرام) در رسانه ها به نشر رسیده که باعث بروز پرسش ها در اذهان عامه گردیده است. حکومت وحدت ملی دراین زمینه تصریح میدارد که به هیچ آدرس و نهادی اجازۀ مسدود نمودن هیچ یک از ابزارهای آزادی بیان را نمی دهد و موضوع منتشر شدۀ اخیر مورد تعقیب و رسیدگی قرار میگیرد.»

این در حالیست که پیشتر، دو نامه رسمی به امضای سیلاب در شبکه‌های اجتماعی درز کرده بود که در آن از شرکت “یونین تلکام” خواسته فهرستی از وبسایت‌ها و حساب‌های کاربری فیسبوک و توییتر را به صورت فوری مسدود کند.

در یکی از این نامه‌ها به تاریخ ۱۰ عقرب نوشته شده، از این شرکت خواسته شده که شبکه‌های اجتماعی تلگرام و واتس‌آپ را براساس دستور “مقامات ذی‌صلاح بدون تاخیر” مسدود کند.

در نامه دومی که تاریخ آن ۳۰ میزان است، از شرکت یونین تلکام خواسته شده که “تمام وبسایت‌ها، اکوندهای فیسبوک و توییتر اشخاص و افراد لیست ارسالی این اداره” را به صورت فوری مسدود کند.

هنوز دلیل واضح در مورد وضع محدودیت بالای این شبکه ها مشخص نشده بود که ریاست جمهوری و ریاست اجرایی افغانستان مسدود شدن آن‌ را رد کردند.

همچنان به گفته بعضی از کابران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، دولت بخاطر که سند تعصب آمیز که از سوی اداره امو نشر شده بود از طریق تلگرام درز کرده بود و اسناد دیگری که اینروزها در رسانه‌های اجتماعی از حاتم بخشی‌های حکومت نشر می‌شود حکومت خواسته که این شبکه‌ها را بسته کند و آهسته‌، آهسته صدای آزادی بیان را خفه کند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *