هیاتی از دادستانی کل تجاوز به زنان در زندانها را بررسی می کند

attorney_generalدادستانی کل افغانستان “لوی‌سارنوالی” اعلام کرد که هیاتی را ترتیب داده تا تجاوز به زنان را در زندانی‌های غرب کشور بررسی ‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قرار است این هیات برای بررسی وضعیت زندان‌های حوزه غرب کشور که شامل ولایت‌های هرات، بادغیس و فراه و نیمروز می‌شود، عازم این ولایات شود.

پیش از این یک نهاد مدنی تحقیقی به نام «عدالت افغانستان» گزارشی را از وضعیت زندان‌ها در حوزه غرب منتشر کرده بود که در آن گفته شده بود که زنان در زندان‌های آن ولایت‌ها از طرف قاضی‌ها و دادستان‌ها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

این نهاد در آن گزارش خویش گفته بود براساس ارزیابی آنها از هر ۱۰ زنی که در آن ولایت‌ها بازداشت شده سه نفرشان مورد تجاوزجنسی قرار گرفته اند.

محمد آصف فیاض مسوول رسانه‌ای دادستان کل کشور در یک کنفرانس خبری گفت که هیات متشکل از نمایندگان این نهاد، وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌باشند.

او گفت در صورتی‌که بررسی این هیات نشان دهد که به زنان زندانی از طرف قاضی‌ها و دادستان‌ها تجاوز صورت گرفته، این موضع مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرد و عاملان تجاوز مجازات خواهد شد.

اما اگر با انجام تحقیق ثابت شد که گزارش نهاد مدنی ـ تحقیقی «عدالت افغانستان» درست نیست این نهاد مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

مسوولان نهاد تحقیقی و مدنی عدالت افغانستان گفته بودند، گزارشی را که نشر کرده اند نتیجه‌ای سه سال تحقیق در زندانی‌های ولایت‌های غرب کشور بوده است و در جریان آن ۷ کارمند شان کشته و زخمی شده اند و به تعداد ۱۶ نفر از همکاران شان زندانی گردیده اند.

Author

About Author