هواداران جنبش حق‌خواهی می‌کنند

هواداران و اعضای حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در یک گردهمایی وسیع در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان با انتقاد از متمرکز سازی قدرت از سوی ارگ، خواستار اعاده حقوق‌شان از رئیس‌جمهور غنی گردیدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آنان که تعدادشان به صدها تن می‌رسید هشدار دادند در صورتی‌که این خواست آنان از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته نشود، دست به اعتراضات گسترده‌تری خواهند زد.

عنایت‌الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت، نداشتن سهم کدرهای ترک‌تباران در تعیینات دولتی، نامتوازن بودن انکشاف و بازسازی در ولایت‌های ترک‌تبار نشین، عدم حضور جوانان ترک‌تبار در بست‌های بلند و کلیدی حکومتی و عدم توجه مقام‌ها بویژه رئیس‌جمهور در تأمین امنیت ولایت‌های شمالی از مواردی هستند که باعث این اعتراضات شده است.

فرهمند می‌گوید، رئیس‌جمهور غنی به تعهداتش که در وقت مبارزات انتخاباتی به ترک‌تباران افغانستان سپرده بود، عمل نکرده و حتی در وظایف معاون اول کشور محدودیت‌هایی را نیز وضع کرده که این موضوع ترک‌تباران افغانستان را به خشم آورده است.

وی افزود، حلقه خاصی در اطراف رئیس‌جمهور غنی سیاست حذف‌گرایی را روی دست گرفته‌اند و تلاش دارند، چهره‌هایی را هم که اگر از اقوام دیگر در حکومت وحدت ملی وظیفه دارند از وظایف کلیدی کنار بزنند.

همچنان فرهمند گفت، انکشاف و بازسازی بر اساس سلیقه و خواست همین حلقه سیاسی اطراف رئیس‌جمهور در ولایات تطبیق می‌شود و همین حلقه خاص به شمول رئیس‌جمهور با دادن قراردادها به شرکت‌های مورد نظرشان سود می‌برند.

این همایش که پیش زمینه‌ای برای اعتراضات گسترده در کشور خوانده شده است، گفته می‌شود فردا و پس فردا در ولایت‌های دیگر نیز از سوی هواخواهان حزب جنبش و ترک‌تباران کشور برگزار خواهد شد.

اشتراک کننده‌گان این همایش از جامعه جهانی به عنوان پشتیبان حکومت افغانستان خواستند که در آوردن اصلاحات در حکومت‌داری و بیرون شدن قدرت از چنگ افرادی خاص توجه جدی نماید.

این در حالی است که از چندی پیش جنرال دوستم در حصر خانگی به سر برده و هیچ فعالیت دولتی نیز انجام نمی‌دهد.

محراب‌الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *