هند یک میلیارد دالر به افغانستان کمک می کند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز چهارشنبه (۲۴ سنبله) در حیدرآباد هاوس شهر دهلی مورد استقبال رسمی ناریندرا مودی صدراعظم هند قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور کشورمان و صدراعظم هند با حضور هیات های عالی رتبه دو کشور، در رابطه به همکاری های اقتصادی، امنیت و ثبات منطقه، چگونگی کمک های هند به افغانستان در عرصه انکشافی و گسترش مناسبات میان دو کشور، بحث و تبادل نظر نمودند.

رئیس جمهور غنی از همکاری های هندوستان به افغانستان تشکر کرد و اعمار بند دوستی افغان- هند(سلما)، سرک دلارام- زرنج، ساختمان شورای ملی، قصر ستوری وزارت خارجه و بندرچابهار را نمونه های بارز کمک های هند به افغانستان دانست.

رئیس جمهور غنی کمک و همکاری هند به افغانستان را از اینکه در بهبود زندگی مردم تغییر مثبت به وجود آورده است، موثر دانست.

همچنان در این دیدار سران دو کشور در مورد همکاری های هند در آینده به افغانستان نیز بحت و تبادل نظر کردند.

ناریندرا مودی صدراعظم هند گفت که کشورش با افغانستان در عرصه های تعلیم و تربیه، حکومتداری الکترونیکی، احیای زیربنا ها و سایر عرصه به ارزش یک میلیارد دالر کمک خواهد کرد.

این کمک ها به شکل پروژه نه بلکه به اساس برنامه های ملی انکشافی افغانستان به مصرف خواهد رسید و هیاتی به سطح وزرا در رابطه به جرئیات مصرف موثر آن کار خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی و مودی صدراعظم هند، تروریزم را خطر مشترک منطقه دانسته، تاکید کردند که کشورهای منطقه باید بدون استثنا در زمینه از بین بردن تروریزم و تامین امنیت و ثبات منطقه و همچنان گسترش همکاری های اقتصادی مشترکاً کار نمایند.

رئیس جمهور غنی از هند منحیث دوست خوب افغانستان یاد کرده، گفت که دوستی افغانستان و هند دوامدار خواهد بود، زیرا بنیاد آن بر منافع مشترک و مناسبات نیک دولت های دو کشور استوار است. وی افزود که دوستی هند با افغانستان، دوستی واقعی و عملی است.

در پایان این دیدار در حضورداشت رئیس جمهور غنی و صدراعظم هند، سه موافقتنامه همکاری میان افغانستان و هندوستان در عرصه های مختلف توسط مقامات مربوطه دو کشور به امضا رسید.

گفتنی است رئیس جمهور غنی در راس یک هیات عالی رتبه صبح امروز چهار شنبه طی یک سفر رسمی دو روزه عازم دهلی جدید شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *