هند در بخش استخراج معادن افغانستان همکاری می کند

مقامات وزارت امور خارجه هند گقته اند که کشورش برعلاوه کمک و همکاری های اقتصادی در افغانستان داشته در بخش استخراج معادن نیز در این کشور همکاری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روابط سیاسی و اقتصادی افغانستان و هند در چند سال اخیر مستحکم تر از قبل شده و در همین هند از محمد اشراف غنی رییس جمهوری افغانستان خواسته است که یک سفر رسمی به آن کشور داشته باشد.

دکتر “اس جی شنکر” معاون وزیر امور خارجه هند به کابل سفر کرده و با محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دیدار نمود.

در این دیدار معاون وزارت امور خارجه هند، مراتب تسلیت صدراعظم آن کشور را بخاطر تلفات جانی برخاسته از حوادث اخیر طبیعی در کشور به رییس جمهور غنی و ملت افغانستان ابراز کرد و خاطر نشان نمود که هند آماده هرگونه همکاری در این راستا با افغانستان می باشد.

دکتر اس جی شنکر گفت که هند و افغانستان از سالیان متمادی روابط دوستانه، نزدیک و تاریخی دارند و این روابط ادامه پیدا می کند.

وی افزود که هند از پیشرفت ها و انکشافات سیاسی اخیر در افغانستان خرسند است و همیشه در کنار مردم افغانستان باقی خواهد ماند.

وی افزود که کشورش طی سالهای اخیر در زمینه توسعه ظرفیت های بشری با افغانستان کمک های زیادی کرده است و این کمک ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت و در پهلوی آن در زمینه استخراج معادن نیز با افغانستان همکاری خواهد کرد.

همچنین معاون وزارت امور خارجه هند، یکبار دیگر به نمایندگی از حکومت هند از رییس جمهور غنی دعوت کرد تا که سفر رسمی به آن کشورداشته باشد.

همچنین رییس جمهور غنی گفت: کشور هند منحیث دوست دیرینه و همسایه افغانستان، شامل حلقات مختلف سیاست خارجی افغانستان بوده و برای این کشور دارای اولویت است و روابط ستراتیژیک و همکاری ها میان دو کشور در آینده گسترش مزید خواهد یافت.

رییس جمهور غنی گفت که تروریسم تمام منطقه و جهان را تهدید می کند و نوعیت آن در حال تغییر است و برای مبارزه با این پدیده شوم به همکاری های مشترک همه کشور های جهان بخصوص کشور های منطقه نیاز است.

 به باور غنی آسیا در حال تغییر است و نقش هند در رشد اقتصادی و همگرایی منطقوی اهمیت بسزای دارد.

رییس جمهور کشورمان افزود که افغانستان خواهان سرمایه گذاری های بیشتر دولتی و خصوصی هند در عرصه های مختلف می باشد و  با توجه بر اینکه هند تجارب خوبی در زمینه مدیریت حوادث طبیعی دارد، می تواند با افغانستان در زمینه بازسازی مناطق آسیب دیده کمک نماید.

Author

About Author