همکاری مردم، رمز موفقیت در تامین امنیت مراسم عزاداری محرم

فرارسیدن ماه محرم‌الحرام و برگزاری مراسم عزادارای سرور و سالار شهیدان اسلام، حضرت امام حسین (ع) و یارانش، هرساله با شکوه خاصی در سراسر کشورهای اسلامی و افغانستان برگزار می‌شود.

به رسم هرساله، یک هفته پیش از آغاز ماه محرم، برنامه‌هایی برای تجلیل از این ماه روی دست گرفته می‌شود، برای تجلیل شایسته و بایسته، مردم افغانستان از چند روز قبل؛ با برافراشتن خیمه‌ها و دروازه‌های سیاه از مراسم عزاداری به پیشواز ماه محرم می‌روند.

امسال هم از چند روز قبل در نقاطی از کابل، غرفه‌های فروش پرچم، سربند و پارچه‌های مخصوص محرم برپا شده و عاشقان امام حسین (ع) از آنها خریداری می‌کنند.

برپایی خیمه‌های و سقاخانه‌ها از دیگر مراسمی است که پیش از ماه محرم، روی دست گرفته می‌شود و این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل برگزار می‌شود.

اما در سال‌های اخیر این مراسم به دلایل مختلفی آسیب‌پذیرتر از گذشته شده است؛ به ویژه از زمانی که یک انتحاری خود را در تکیه‌خانه ابوالفضل (ع) انتحار کرد، سال پار هم در زیارت سخی شماری از عزاداران به گلوله بسته شد، گروه تروریستی داعش حملات خونینی در مسجد باقرالعلوم، مسجد الازهرا، مسجد امام زمان حمله بر میرزاولنگ راه‌اندازی کرد که یک طبقه خاص را هدف قرار داد.

این حملات می‌رساند که این گروه در پی آسیب رساندن به یک گروه خاص است و امسال این موضوع نگرانی عمده پیش از آغاز دهه اول محرم در بین مردم افغانستان به وجود آورده است.

اما عزم مردم و پیروان امام حسین (ع) را نمی‌تواند نابود کند؛ هرچند مسوولان تکیه‌خانه‌ها، سقاخانه‌ها ‌و دسته‌های عزادارای را در تامین امنیت بیشتر از گذشته بر حذر می‌دارد.

به همین منظور، شورای امنیت طرح امنیتی را بنام «پالیسی امنیت ملی مراکز دینی» را مورد تصویب قرار داده و برای اجرایی شدن آن کمیسون خاصی را به ریاست سرور دانش معاون دوم رئیس‌جمهور تشکیل داد.

وزیرهای داخله، مهاجرین، ترانسپورت، رئیس ستاد مشترک ارتش ملی، معین ارشد امنیتی وزارت داخله، فرمانده گارنیزیون و پولیس کابل، اعضای کمیسیون‌های مساجد و تکیه خانه‌ها مشمول این بسته امنیتی استند.

در همین حال، ویس برمک، نامزد وزیر و سرپرست وزارت امور داخله در نشست مشترک با کمییسون برگزاری طرح امنیت مرکزهای دینی، گفت که پولیس قبل از شروع مراسم در محل مستقر می‌شود.

از سویی هم، سرور دانش، معاون رئیس‌جمهور در مورد نحوه برگزاری مراسم دهه اول محرم، گفت که این مراسم باید به شکلی مدیریت شود که از بی‌نظمی، احساسات بی‌جا و تندروی جلوگیری شود.

در این مورد بصیر مجاهد سخنگوی پولیس کابل به خبرگزاری خاورمیانه گفت که منسوبین پولیس کابل با مردم و جمعی از نیروهای امنیتی در یک هماهنگی خوب از این مراسم حفاظت می‌کنند.

به گفته وی، مسولیت امنیتی شهر کابل و پلان‌های امنیتی به گونه‌ای تطبیق و عملی می‌شود که مردم به راحتی در مراسم عزادارای حضور یابند.

مجاهد افزود :«نیروهای امنیتی کابل با امکانات دست داشته خود آماده‌گی کامل دارند؛ اما مردم باید به گونه همه‌جانبه در تامین امنیت مراسم محرم، با نیروهای امنیتی همکاری کنند.»

با این حال، باید گفت که رمز موفقیت در برگزاری مراسم عزاداری محرم و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، همکاری مردم با نیروهای امنیتی و جلوگیری از افراط در نحوه عزاداری است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *