همکاری سرویس اطلاعاتی آلمان با سیا در جاسوسی از فرانسه

برخی رسانه های آلمانی می گویند سرویس اطلاعات خارجی آلمان به آژانس امنیت ملی امریکا در جاسوسی از دولت فرانسه و کمیسیون اروپایی کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گزارش مشترک روز چهارشنبه روزنامه آلمانی «زودویچه زیتونگ» چاپ مونیخ و شبکه آلمانی زبان تلویزیونی «ان.دی. آر» حاکیست سرویس اطلاعات خارجی آلمان موسوم به «بی.ان.دی» از مقام های بلندپایه مانند وزیر امور خارجه فرانسه و نیز کاخ ریاست جمهوری فرانسه و همچنین مقر کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل استراق سمع کرده است.

گزارش براساس «تحقیقات داخلی» تهیه شده است؛ تحقیقاتی که به وسیله خود سرویس اطلاعات خارجی و بخش بازرسی دفتر صدراعظم آلمان به انجام رسیده است.

روزنامه زودویچه زیتونگ به نقل از یک منبع آگاه دخیل در این برنامه ها که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد تمرکز این جاسوسی سیاسی بر تجسس از همسایگان آلمانی زبان و موسسات اتحادیه اروپا بود.

دولت آلمان و سازمان اطلاعات خارجی این کشور از هر گونه توضیحی درباره این گزارش خودداری کردند.

براساس این گزارش، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از اینکه سرویس اطلاعات خارجی کشورش وارد شنود اقتصادی و سیاسی به سود آژانس امنیت ملی امریکا شده است، عمیقا شرمسار است.

دولت آلمان به زودی کمیته ای پارلمانی را برای تحقیق و تفحص درباره این «رسوایی» تشکیل خواهد داد؛ رسوایی که پنجشنبه هفته گذشته از سوی هفته نامه اشپیگل آلمان افشا و گفته شد که سرویس اطلاعات خارجی آلمان از شرکت های اروپایی، تلفن های افراد،ایمیل ها در طول چندین سال به سود ان. اس. ای (آژانس امنیت ملی امریکا) انجام داد.

دولت مرکل از سال ۲۰۰۸ می دانست که سرویس اطلاعات خارجی آلمان برای آژانس امنیتی ملی امریکا جاسوسی می کرد اما نتوانسته بود مانع از این کار شود زیرا آلمان ناچار شد در برنامه های ضدتروریستی خود با امریکا همکاری کند.

احزاب مخالف آلمانی می گویند سرویس اطلاعات خارجی آلمان دیگر عملا کارآیی خود را از دست داده است و از سوی آنگلا مرکل قابل کنترل نخواهد بود.

Author

About Author