همچنان گرفتار «هفتم ثور» هستیم

۳۹ سال پیش در چنین روزی انقلاب یا کودتای ۷ ثور ۱۳۵۷ افغانستان توسط مردم یا اعضای وابسته به حزب دموکراتیک خلق شکل گرفت و طی آن حکومت سردار محمد داود خان، رئیس‌جمهور وقت کشور سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه؛ داود خان، خود با ساقط کردن حکومت محمد ظاهرشاه، در سال ۱۹۷۳ به قدرت رسیده بود.

کودتای هفتم ثور منجر به دخالت نظامی ارتش سرخ شوروی در سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹) و‌‌‌ جنگ‌‌ میان مجاهدین و شوروی شد.

داودخان در سال ۱۳۵۴ در سیاست خود تغییراتی ایجاد کرد و حزبی را بنام ملی غورزنگ ساخت. از آن پس اختلافات میان داود خان و حزب خلق تشدید شد و تعدادی از اعضای این حزب روانه زندان شدند.

در ۵ ثور سال ۱۳۵۷ تعدادی از رهبران حزب خلق افغانستان را به زندان انداخت که در این میان حفیظ‌الله امین محبوس نگردید.

امین قبلاً به سمت مسول فعالیت‌های حزب در قوای مسلح افغانستان منصوب گردیده بود. امین نظر به وضعیتی که داشت؛ کودتا را چند ماه قبل طرح‌ریزی نموده بود و منتظر یک اشاره بود.

بالاخره این کودتا در هفت ثور سال ۱۳۵۷ با رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان پیروز گردید. داود خان به همراه ۳۰ نفر از اعضای فامیلش تیرباران شدند.

حزب دموکراتیک افغانستان دارای دو جناح بود که جناح چپ را نورمحمد ترکی و جناح راست را ببرک کارمل رهبری می‌نمودند. بزودی اختلافات فکری میان دو جناح تشدید پیدا کرد و اعضای حزب جناح راست به زندان انداخته شده و حدود ده هزار نفر از اعضای آن تیرباران، فراری و یا تبعید گردیدند.

اما با گذشت ۳۹ سال از آن کودتا، مردم باورمند هستند که کودتای هفتم ثور ۱۳۵۷؛ سرآغاز همه بدبختی‌های موجود در کشور بوده است.

این کودتا زمینه حضور و تجاوز نظامی شوروی سابق را به افغانستان فراهم کرد.

کودتای هفتم ثور خلقی‌های طرفدار کمونیست را خوشنود ساخت؛ اما این مساله با عوض کردن رنگ تاریخ معاصر کشور مشکلات زیاد را در افغانستان ایجاد کرد و عکس‌العمل‌هایی را به دنبال داشت.

به باور اکثر؛ اگر کودتای هفتم ثور انجام نمی‌شد؛ افغانستان اکنون با چنین چالش‌ها و جنجال‌هایی روبرو نمی‌شد و عاملین این کودتا افرادی هستند که بدبختی‌های افغانستان را تهداب‌گذاری کردند.

پس از کودتای خونین هفتم ثور و تجاوز نظامیان اتحاد جماهیر شوروی سابق بر افغانستان، صدها هزار شهروند کشور کشته شد و صدها هزار معلول و میلیون‌ها تن دیگر به کشورهای مختلف جهان مهاجرت کردند.

اما به عقیده مردم کودتای هفتم ثور یکی از سیاه‌ترین دوره‌های تاریخ افغانستان است و بعد از آن همه داشته‌های کشور از بین رفت و سرآغاز جنگ و ناآرامی در افغانستان بود.

بعد از این کودتا دیگر افغانستان آرام نشد و مجاهدین بر علیه شوروی مبارزه کرده و بعد از خارج کردن قوای این کشور، بین خود درگیر شده و تمام زیربناهای افغانستان نابود شد.

همین اکنون نیز افغانستان دنباله‌روی هفتم ثور است و به آرامی کامل نرسیده و همچنان درگیر نبرد با گروه‌های تروریست و دهشت‌افگن است.

هرچند کمک‌های زیادی از سوی کشورهای جهان به افغانستان صورت گرفت؛ اما عدم مدیریت مناسب باعث شد تا این کمک‌ها در راه تهداب‌گذاری فساد گام بگذارند و زمینه ریشه‌کن‌ترین عامل حکومت‌داری خوب را فراهم کرد که این عامل کم نشده و هر روز افزایش یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *