همه ی تحریم های وضع شده اقتصادی بر ایران لغو می شود

دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران گفته است که طبق چارچوب توافق ایران و ۱+۵، همه‌ی تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای روحانی در گفت‌وگوی زنده‌ تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفته است که در همان روز اجرای توافق همه‌ی قطعنامه‌ها که شامل شش قطعنامه (شورای امنیت) است، لغو خواهد شد.

به گفته روحانی با لغو شش قطعنامه شورای امنیت، همکاری‌های جدید هم در حوزه‎‌ی هسته‌ای و هم دیگر بخش‌ها صفحه‌ی جدید خود را تجربه خواهد کرد.

وی با اشاره به تفاهم مشترک ایران و گروه ۵+۱ در لوزان سوئیس، گفت: امروز روزی است که در خاطره ی تاریخی ملت ایران خواهد ماند و این دستآورد با ایستادگی، استقامت و مقاومت مردمش فراهم شده است.

حسن روحانی با اشاره به روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: «بعد از تشکیل دولت در طول صد روز اول، دولت در این زمینه اولین گام را برداشت و به توافق موقت در زمینه‌ی مسائل هسته ای با طرف مذکراه دست یافت.

به گفته روحانی، در این گام دوم حفظ حقوق هسته‌ای ایران و هم رفع تحریم‌هاست و از طرف دیگر تعامل سازنده با جهان، که این هر سه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

او گفت: بعد از توافق پیش رو که گام سوم خواهد بود و همه‌ی امیدها بر این است که تا اوایل ماه سرطان تحریم برداشته شود که همان گام اجرای توافقات نهایی است.

رییس جمهور ایران افزود: جهان پذیرفته است که ایران دارای حق غنی سازی در خاک خود باشد و امروز هم دنیا به خوبی اذعان کرده است که ایران در پی اهداف صلح آمیز خود است.

آقای روحانی درباره‌ی ادعای غرب در خصوص علت اعمال تحریم‌ها علیه ایران، گفت: آن‌ها می‌گویند مذاکره در اثر فشار تحریم بوده است اما خودشان می‌دانند که تحریم آن‌ها برای مذاکره نبود، آن‌ها تحریم کردند که ملت ایران تسلیم شوند.

روحانی با اشاره به این‌که مسیر دولت، مسیر درستی بوده است، گفت: امروز ملت ما به دنیا نشان داد که علیرغم فشارها، در انتخابات سال ۱۳۹۲ حضور و ایستادگی داشت و بعد از آن با حضور مقاوم و منسجم در همه‌ی عرصه‌ها کاری کردند که به راحتی از این مسیر دشوار عبور کنیم.

Author

About Author