همزمان با پروسه صلح، دور چهارم مذاکرات روی پیمان امنیتی آغاز می شود

دولت افغانستان در جلسه مشورتی با رهبران جهادی و شخصیت های سیاسی این کشور فیصله کرده است که همزمان با شروع گفتگو های صلح میان شورای عالی صلح و طالبان، دور چهارم مذاکرات روی پیمان امنیتی دوباره آغاز گردد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه؛ افغانستان به دنبال گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر، واکنش نشان داد و آن را در مغایرت با تعهدات امریکا در قبال پروسه صلح افغانستان دانست و دور چهارم مذاکرات روی پیمان امنیتی دو کشور افغانستان و امریکا را در حال تعلیق در آورد.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری در جلسه مشورتی با رهبران سیاسی و شخصیت های جهادی کشور چگونگی آغاز دوبارۀ مذاکرات روی موافقتنامه امنیتی با امریکا را مورد بحث قرار داد.

در این جلسه پس از بحث های همه جانبه روی موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا، بر شرایط افغانستان برای آغاز مذاکرات مجدد روی توافقنامه امنیتی، بحث و تاکید شد که دور چهارم گفتگو ها که بتاریخ ۲۹ جوزای سال روان به تعلیق در آمد، می تواند همزمان با شروع گفتگو های صلح میان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان، دوباره آغاز گردد.

همچنان گفته شد که قرارداد امنیتی دو جانبه باید موجب رسیدن به صلح و ثبات، تقویت و تجهیز نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان به شمول نیروی هوائی و رشد اقتصادی افغانستان گردد.

در این جلسه تاکید شد که در صورت تهدید خارجی علیه افغانستان، دولت ایالات متحده امریکا بر اساس توافقات میان دو کشور که در مادۀ نهم بخش سوم قرارداد همکاری های ستراتیژیک تذکر یافته است، عمل نماید.

در مادۀ نهم بخش سوم موافقتنامه همکاری های ستراتیژیک آمده است: ” با درک اینکه ثبات افغانستان در ترقی و ثبات آسیای جنوبی و آسیای مرکزی نقش دارد، ایالات متحده تاکید میکند که هر گونه تجاوز بیرونی علیه افغانستان را موجب نگرانی شدید خود می پندارد.

همچین تاکید شده که درصورت وقوع چنین رویدادی، طرفین باید هرچه عاجل در مشورت باهم، پاسخ مناسبی را به شمول اقدامات سیاسی، دیپلوماتیک، اقتصادی و نظامی، به توافق هر دو طرف و در مطابقت با احکام قوانین اساسی شان، طرح و تطبیق کنند.”

در این جلسه رهبران جهادی و شخصیت های سیاسی کشور تصمیم نهائی در مورد امضای موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا را منوط به ارادۀ مردم افغانستان دانست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *