هماهنگی ترکیه و عربستان برای ارسال داروهای آلوده به یمن!

پس از مخالفت و جلوگیری دولت عربستان از رسیدن کمک های دارویی و غذایی به مردم یمن که با محکومیت این کار از طرف سازمان های

پس از مخالفت و جلوگیری دولت عربستان از رسیدن کمک های دارویی و غذایی به مردم یمن که با محکومیت این کار از طرف سازمان های حمایتی بین المللی و افکار عمومی جهان و کشورهای اسلامی روبرو شد، گفتگوی تلفنی میان مهمت موذن اغلو وزیر بهداشت کشور ترکیه، پیتر مورر رئیس صلیب سرخ جهانی و خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر سلامت عربستان صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این تماس تلفنی طرفین تاکید کردند: دیگر نمی توان در برابر افکار عمومی جهان پاسخگو بود و در برابر فشارهای سازمان های حمایتی مردمی و سازمان های بین المللی ایستادگی کرد. دولت عربستان باید از محاصره دارو و غذایی مردم یمن دست بردارد و قبل از اینکه دولت ایران، راه ارسال این کمک ها را باز کند و محاصره یمن را بشکند چاره اندیشی کرد و این خط ارتباطی بصورت کنترل شده و با نظارت کامل برقرار شود تا از فشارهای بین المللی کاسته شود.

طی هماهنگی های صورت گرفته کشور ترکیه که به دنبال برعهده گرفتن نقش فعال در بحران های منطقه ای است، وظیفه هماهنگی ارسال کمک های بشر دوستانه به کشور یمن را قبول کرده است.

گفته می شود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که برای تعدیل کردن نظر ایران درباره حمایت از مردم یمن در برابر عربستان به تهران سفر کرده بود ، پس از دیدار با مسئولان ایرانی از کوتاه نیامدن ایران در حمایت از مردم یمن مطمئن شد و به علت اینکه می خواهد روابطش را با تهران که از اول شروع جنگ در سوریه به تیره گی رسیده بود را ترمیم نماید در صدد است تا در فرصتی خود را به تهران نزدیک نماید و با این کار نقش پل ارتباطی بین ایران و عربستان را بازی کند.

مدتی است نواسان در قیمت دالر امریکا و افزایش تورم پولی در ترکیه، فشارهایی برای شکست سیاست های اقتصادی دولت و ناامیدی مردم از حزب طرفدار دولت و اردوغان را  ایجاد کرده و دولت ترکیه دنبال راه های مطمئن برای خلاصی از مشکلات اقتصادی است.

ترکیه به دنبال این است تا علاوه بر دریافت دالرهای سعودی ، حجم تبادلات اقتصادی خود را با تهران بالا ببرد و بتواند دوباره موافقت مسئولان ایرانی برای بازگشایی سفرهای توریستی از ایران به ترکیه که فرصت اقتصادی مناسبی است را به دست آورد.

علاوه بر این رقابت ترکیه با ایران و نیاز به ترمیم چهره صلح جویانه دولت ترکیه که قبلا کشتی ماوی مرمره را برای شکستن حصار غزه به فلسطین اعزام کرد و با هماهنگی ارسال کمک های دارویی و غذایی سعی در تعریف نقش طرفداری از جبهه مقاومت داشت، در این چند سال گذشته تبدیل به چهره ای افراطی و طرفدار جریان های تروریستی مثل داعش، النصره و جنگ جویان سوری شده، انگیزه دیگر رجب طیب اردوغان برای این تصمیم می باشد.

دولت ایران نیز در شش ماهه گذشته چند محموله ای دارو و غذا برای کمک به مردم یمن به صنعا فرستاده است ولی در اعزام دو هواپیمای اخیر کمک های جدید دارویی به یمن به علت ممانعت عربستان از فرود هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا موفق نشد.

هرچند ریس سازمان هلال احمر ایران از ارسال سه محموله دارویی از طریق کشور عمان خبر داده است، شنیده ها حاکی از آماده کردن چند کشتی حامل کمک های دارویی ایران برای ارسال از طریق دریا به بند عدن یمن و شکستن محاصره می باشد.

مردم یمن باید بیش از پیش نسبت به دریافت کمک های غذایی و دارویی ارسالی توسط کشورهای حامی داعش و تروریسم مانند ترکیه و غرب باشند. چرا که ممکن است ارسال تجهیزات آلوده روی دیگر ارسال کمک های آنان که با هماهنگی عربستان صورت می پذیرد باشد و عربستان و دولت های حامی این جنگ با دادن دست کمک به آنان می خواهند عملا پتانسیل مردم مقاوم یمن را با ابتلا به بیماری ها و مشکلات بعدی برای سالیان دراز از بین ببرند.

این همان برنامه ای است که بارها توسط سازمان های به اصطلاح کمک رسان بر سر مردم مظلوم و ستمدیده و مسلمان آمده است. ایدز ، هپاتیت ، ابولا و خیلی از بیماری های دیگر خونی و ابتلا به انواع سرطان می تواند در کمک های دارویی و غذایی ارسالی توسط دشمنان مردم یمن قرار گیرد.

Author

About Author