هلمند را دریابید

خبرگزاری خاورمیانه

هلمند از جمله ولایت های ناامن و مورد توجه برای مخالفان مسلح و نیروهای خارجی مقیم در افغانستان بوده است که همه ساله بخش عمده ای از مصارف جنگ نیز در این ولایت هزینه می شود.

این ولایت با داشتن منابع سرشار یورانیم یکی از مکان های امن برای کشت تریاک و برداشت مواد مخدر است که به تازه گی والی آن نیز گفته است که «هلمند به تنهایی نصف مواد مخدر جهان را تولید می کند.»

حیات الله حیات گفته است که متأسفانه تغییر در زمینۀ کشت و تولید مواد مخدر به وجود نیامده است و در این بخش پول هنگفتی به مصرف رسیده؛ اما نتیجه دلخواه به دست نیامده است.

از سویی هم ناامنی در ولایت هلمند حتی در زمستان نیز وجود داشت و بیشتر نیز شد که ساحه درگیری به نزدیکی مرکز ولسوالی های سنگین، مارجه و نادعلی رسید.

به همین منظور رهبری دولت افغانستان تصمیم گرفته است که برای بررسی بیشتر وضعیت امنیتی هلمند، هیئتی عالی رتبه به این ولایت سفر کند.

بر اساس تصمیم شورای امنیت، این هیئت امروز (۱۲دلو) عازم هلمند می شود تا وضعیت امنیتی این ولایت را بررسی کند و مشخص بسازد که چه مشکلاتی برای امنیت هلمند وجود دارد.

رئیس جمهور غنی بر انسجام و هماهنگی بیشتر میان نهادهای مختلف ولایت هلمند تاکید کرده است؛ این در حالی است که بارها و بارها به دلیل عدم هماهنگی بین نیروهای امنیتی و رهبری این نیروها، بخش هایی از کشور به کنترول طالبان مسلح درآمده است.

هیئت دولتی برای بررسی وضعیت امنیت و کلی ولایت هلمند در حالی عازم این ولایت می شود که طالبان مسلح در روزهای گذشته بر شدت حملات شان بر ولسوالی سنگین افزوده و حملات گروهی را بالای این ولسوالی انجام دادند.

در عین حال، امریکا نیز تصمیم گرفته است که در حدود ۳۰۰ سرباز خود را به هلمند بفرستد و در کنار دیگر نیروهای خارجی و داخلی به تامین امنیت هلمند کمک کنند.

این صحبت ها و تصمیم های داخلی و خارجی به نوعی می رساند که وضعیت هلمند رضایت بخش نیست و از سوی دیگر، زمینه کشت و برداشت تریاک طالبان را بر آن داشته تا بخش های تحت تصرف خود را بیشتر از گذشته گسترش دهند تا بتوانند مفاد خود از مواد مخدر را بیشتر بسازند.

پولی که از آن در تجهیز و اکمال صفوف شان در نبرد با نیروهای امنیتی مصرف می کنند؛ اما نیروهای امنیتی با تمام تلاش و جانفشانی هایشان، دشمن را در رسیدن به اهدافشان ناکام خواهد گذاشت.

به هر صورت دولت باید برنامه های عملی روی دست گیرد؛ برنامه هایی که نتیجه آن در درجه اول برای مردم مشخص باشد و آرامش را برای آنها رقم بزند و از سوی دیگر، مانع حضور مخالفان در بخش های دیگر کشور شود.

تقویت نیروهای امنیتی و حل مشکلات آنها، یکی از خواست های اساسی نیروهای امنیتی و خانواده های آنهاست که باید در صدر برنامه های دولت قرار گیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *