پروسه ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری آغاز می شود

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که از روز دوشنبه هفته آینده ( ۲۵ سنبله) پروسه ثبت نام نامزد های ریاست جمهوری کشور رسما آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بربنیاد قانون انتخابات هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید شماره کارت های رای دهی ۱۰۰ هزار نفر را دست کم از ۲۲ ولایت کشور به خود داشته باشد و به این کمیسیون مستقل انتخابات بسپارد.

با این حال فیفا بنیاد انتخابات شفاف در  افغانستان  در تازه ترین اظهاراتش  به دولت افغانستان و مردم این کشور هشدار داده است که تأخیر در امضای توافق نامه‌ی امنیتی، انتخابات آینده‌ی کشور را با چالش هایی جبران نا پذیر  روبه رو خواهد کرد.

نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان تأکید کرده است که در صورت بروز این مشکل، مهار کردن آن دشوار خواهد بود.

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از رئیس جمهور کرزی خواسته که در دیدگاهش درباره‌ی تأخیر امضای این توافق نامه تجدید نظر کند.

این نخستین بار است که نهادهای انتخاباتی، امضاء نشدن موافقت نامه‌ی امنیتی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده‌ی کشور چالش برانگیز می دانند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مذاکرات روی امضای موافقت نامه‌ی امنیتی وارد فصل جدیدش شده است.

رییس جمهور کرزی و دولت امریکا، افراد تازه‌یی را برای پیشبرد این گفت و گوها تعیین کرده اند.

انتظار می رود که این موافقت نامه، تا چند ماه دیگر امضاء شود؛ هرچند حکومت افغانستان تصمیم گیری نهایی در مورد این موافقت نامه را به دوش لوی جرگه گذاشته است.

نعیم ایوب زاده به تلویزیون ۱ گفته است که امضای موافقت نامه‌ی امنیتی، برای مخالفان مسلح دولت افغانستان تهدیدهای جدی را به وجود خواهد آورد.

به باور او، امضای این موافقت نامه قبل از برگزاری انتخابات، برای شفافیت این پروسه کمک خواهد کرد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۱۶ حمل سال ۱۳۹۳ در کشور برگزارشود و رئیس کرزی هم اعلام کرده است که در امور انتخابات ـینده به هیچ عنوانی مداخله نمی کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *