هشدار تازه و جدی برشنا؛ برق خریده نمی توانیم

شرکت برشنا می گوید که اگر مقروضین، پول برق شان را پرداخت نکنند، این شرکت دیگر قادر به خریداری برق نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امان الله غالب، رئیس برشنا امروز (۳۱حمل) اظهار داشت که پرداخت نشدن هزینه برق از سوی برخی مشترکین و کاهش پرداخت از سوی برخی دیگر، درآمدهای این شرکت را تا ۷۰ درصد کاهش داده است.

وی هشدار می دهد که اگر ادارات دولتی و شرکت‌ های تولیدی، پول‌ های صرفیه برق شان را پرداخت نکنند، این شرکت در ماه ‌های آینده قادر نخواهد بود برق خریداری کند و ممکن است ۸۰ درصد افغانستان در ماه‌ های آینده بی‌ برق شده و تاریک شوند.

غالب می گوید که باید پول برق وارداتی بر اساس تفاهمنامه، در زمان معین آن پرداخت گردد و در صورت عدم پرداخت و یا تاخیر، کشورهای صادرکننده برق، برق شان را قطع می کنند.

بیشتر بخوانید …

بر اساس معلومات، افغانستان از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان ماهانه به ارزش ۲۵ میلیون دالر برق خریداری می ‌کند؛ اما تاکنون تنها ۵۰ درصد از هزینه خریداری برق در ماه مارچ پرداخت شده و متباقی آن پرداخت نشده است.

شرکت برشنا برای حل این معضل سه راه حل به دولت افغانستان پیشنهاد داده است؛ گزینه نخست این است که دولت افغانستان از طریق وزارت خارجه با مقام ‌های ازبکستان وارد گفتگو شود تا پول خریداری برق به صورت پیش‌پرداخت نه، بلکه به شکل اقساط تادیه شود و قرار است تا دو روز دیگر یک نشست با حضور مسوولان شرکت برق افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس با مقام ‌های ازبکستان برگزار شود.

امان الله غالب، رئیس شرکت برشنا

از سویی هم، شرکت برشنا خواهان یک قرضه ۵۰ میلیون دالری از دولت شده است تا برای خریداری برق از آن کار گرفته شود.

و اینکه، پول برق مصرفی وزارت‌ های داخله و دفاع به شرکت برشنا پرداخت شود.

این مشکلات در حالی مطرح می شود که رئیس جمهور در سال های اخیر اعلام کرده بود که به زودی افغانستان به صادرکننده برق تبدیل می شود؛ حال آنکه دولت قادر به تامین برق وارداتی هم نیست.

در طول سال های اخیر افغانستان و کابل به عنوان پایتخت آن به دلیل مدیریت ناسالم، برق کامل و نورمال نداشته و روزهای زیادی از سال در خاموشی به سر می برد.

بیشتر بخوانید …

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *