هشدار امریکا به زندانیان آزاد شده از زندان بگرام

اردوی امریکا اعلام کرد، اگرزندانیان آزاد شده از زندان بگرام افغانستان نبرد را از سر بگیرند، با آنها مقابله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دریادار جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در کنفرانسی مطبوعاتی گفت، حمله ای برای تحت پیگرد قرار دادن این زندانیان آزاد شده اجرا نخواهد شد و اگر یکی از آنها تصمیم بگیرد بار دیگر وارد جنگ شود، به دشمن و هدفی مشروع تبدیل خواهند شد.

اردوی امریکا هشدار داد، برخی از آزاد شدگان، سربازان افغان و نیروهای خارجی را کشته اند و اکنون تهدیدی جدید محسوب می شوند.

به رغم اعتراضات شدید امریکا، دولت حامد کرزی ، رییس جمهور افغانستان روز پنجشنبه ۲۴ دلو(۱۳ فوریه) تعدادی از زندانیان بگرام را به علت فقدان دلایل ادامه بازداشت، آزاد کرد، این اقدام تازه ترین نشانه وخامت روابط بین واشنگتن و کابل پس از ۱۲ سال جنگ در افغانستان محسوب می شود.

آزادی این گروه از بازداشت شدگان با خشم کنگره امریکا مواجه شد به گونه ای که سناتور لیندسی گراهام گفت، پیش نویس قانونی را در محکومیت اقدامات کرزی ارائه و برای متوقف کردن برخی کمک ها به توسعه افغانستان در واکنش به این اقدام تلاش خواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت، چاک هیگل وزیر دفاع نیز، مانند بسیاری دیگر در واشنگتن از این اقدام دولت افغانستان مایوس و عصبانی شده است.

در واکنش به این اعتراضات، کرزی در آنکارا گفت، آزادی زندانیان بگرام ارتباطی به امریکایی ها ندارد .

وی با تاکید بر این که افغانستان دارای قوه قضاییه مستقلی است، افزود ، امریکا باید اعتبار دستگاه قضایی ما را به رسمیت بشناسد .

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *